Despre intamplarile noastre si interactiunea cu functionarii publici angajati ai primariei sectorului 5 ati mai citit aici si aici.

In ambele episioade si eu si Bogdana am fost pur si simplu siderati de birocratia si de modalitatea in care se lucreaza si se interactioneaza cu cetatenii la DGASPC sectorul 5. Banuiesc ca acelasi lucru (de fapt am auzit multe povesti) se intampla in toata primaria si ma rog sa nu fie nevoie sa mai interactionez vreoadata cu ei.
In cazul lui Raducu rugamintile mele nu au functionat, ba mai mult, am nimerit peste acelasi personaj ca si prima oara – dna. functionar public Sofia Cazan.

Asa cum probabil stiti deja din postul Bogdanei, ne-am prezentat la biroul DGASPC sector 5 cu un dosar cu sina (obligatoriu de adus :)), niste cereri in care am completat de cel putin 6 ori numele, prenumele, CNP-ul, seria CI, etc si o multime de copii dupa certificate de nastere, buletine, livret de familie.
In prealabil am aflat si faptul ca la alte sectoare se poate interactiona prin intermediul emailului (trimiterea documentelor pentru analiza) sau online. La sectorul 5, mai ales pentru dna Cazan si biroul DGASPC, online-ul si calculatorul sunt ceva ce tin de viitor (asa era si acum 2 ani, atunci cand am fost acolo pentru David).

Pentru mine distractia a inceput chiar inainte de a intra in primarie. Pe o raza de cel putin 1 km in jurul primariei este practic imposibil sa parchezi in timpul orelor de program. In fine, dupa ce am lasat-o mai intai pe Bogdana in fata primariei si apoi masina undeva pe la Izvor, am intrat in primarie. Primul lucru care m-a izbit a fost mirosul. Apoi gramada de rromi ce erau prezenti la diverse cozi la ghisee. Am urcat la etajul 1, unde este biroul DGASPC, acolo chiar la intrarea in birou o alta coada. De data aceasta mult mai densa, intrarea in birou necesitand si contact fizic :) Acelasi miros, aceeasi rromi si cativa gardieni publici.

Tinandu–mi respiratia, gandindu-ma unde ma pot spala mai repede pe maini si verificand daca mai am protofelul in buzunar, am intrat in biroul DGASPC. O camera de maxim 15mp in care lucreaza 10 functionari (e) publici! Pe toate birourile teancuri de hartii si dosare, pe unele din ele cate un monitor (banuiesc ca pentru Solitaire).

Dna Sofia Cazan, are biroul pozitionat central langa biroul sefei DGASPC. Pe la ea trec toate dosarele depuse de mamici pentru aprobare.
Practic traseul dosarului este DGASPSC (Sofia Cazan) – Agentia pentru prestatii sociale si apoi, cu mult noroc, plata alocatiei facuta prin posta sau in cont personal. Dna. Cazan este „centrul universului”. Ea aproba toate dosarele, ea solicita ce documente doreste dansa (sau dupa cum interpreteaza in calitatea ei de functionar public, legea), ea apreciaza daca o cerere trebuie sa aiba 20 pagini si in ea trebuie sa completezi acelasi lucru de 5 – 6 ori sau nu. Probabil daca ati vedea cum arata cererile de la sectorul 5 comparativ cu cele de la 6 spre ex., v-ati distra foarte tare. Practic toate informatiile necesare incap pe 1 pagina fata verso. La sectorul 5 cererea are minim 6 pagini si in ea trebuie sa ii amintesti functionarului public cum te cheama, unde stai, CNP-ul, etc de cel putin 3 ori.
Pentru ca pe noi doamna Cazan ne cunostea deja de la dosarul lui David, s-a gandit ca ar fi bine sa ne ceara si o adeverinta de la Agentia pentru prestari sociale, adeverinta care sa certifice ca Bogdana este in CIC pentru David. Adica, mai exact, ne-a cerut sa demonstram ca e adevarat ca ea a aprobat acum 2 ani un dosar in care aparea numele Bogdanei, cerandu-ne sa aducem o adeverinta de la institutia la care ea trimite pentru aprobarea finala noul dosar, cel pentru Raducu. Ati inteles ceva? :)…Nici noi, mai ales ca in lege scrie ca nu e nevoie de adeverinta ci se poate da o simpla declaratie sub incidenta codului penal, ca esti sau nu in CIC. Nu si la sectorul 5…acolo legile sunt interpretate altfel si daca intrebi de baza de date ei iti raspund ca asa ceva exista doar in filme. Daca mai pomenesti si de interconectivitatea bazelor de date deja filmul tau e SF!
Nu am sa insist cu mai multe detalii, banuiesc ca le-ati citit deja in postul Bogdanei.

Am facut adeverinta, am trecut si peste faza cu ultima zi din CIC si semnatura de pe adeverinta de la serviciul Bogdanei, dar nu m-am mai putut abtine atunci cand m-a sunat Bogdana si mi-a spus ca mai avem de dus inca o declaratie/cerere si asta dupa ce deja aveam bonul cu numarul dosarului si acesta fusese practic aprobat de DGASPC.

I-am cerut Bogdanei nr. de telefon al dnei Cazan si i-am spus ca merg eu sa-i duc cererea.
Inainte de a o suna pe dna Cazan am citit noua lege si normele de aplicare, m-am uitat din nou pe site-urile de la DGASPC din celelalte sectoare si apoi am sunat la sectorul 5. Intai la serviciul IT de unde am aflat ca pe site nu exista modele de cereri si lista de documente pentra ca angajatii biroului DGASPC nu vor sa le trimita catre IT pentru a fi postate online. Apoi am sunat-o pe dna Cazan. I-am spus foarte multe, am vorbit cam 25 min, am facut-o sa planga…si am stabilit ca ma asteapta inclusiv dupa programul cu publicul pentru a-i duce noua cerere.
In dupa amiaza aceleiasi zile, m-am prezentat la biroul DGASPC. Doamna Cazan foarte spasita si-a cerut scuze, mi-a spus ca asa e la sectorul 5 (!), ca cei de la IT nu se implica, ca dansa doresta sa ajute pe toata lumea….etc. Bla, bla, bla….
I-am reamintit doamnei si celorlate ciocanitori prezente in birou, care este rolul functionarului public, cum trebuie el sa ajute cetateanul, de ce exista emailul si internetul, ca anexele – modelele din normele de aplicare a legii sunt doar modele si pot fi optimizate in functie de situatie si ca ar fi bine sa incerce sa schimbe ceva in atitudine si in felul care comunica. Ma priveau toate cu niste ochi mari, umezi si goi……

La plecare, la iesirea din birou am fost abordat de o piranda ce statea la o coada si intrebat daca nu am nevoie de niste facturi…langa ea statea falnic sprijinit de un birou un gardian public. Langa gardian, pe perete o fotografie cu marele primar „care este” al sectorului 5.