Poate as mai fi lasat sa curga apa pe Dambovita ceva vreme, daca nu ar fi aparut articolul Laurei Frunza, despre Qbebe si felul in care ei inteleg colaborarea cu bloggerii. Insa, cum si eu am fost tinta unei alte oferte „spectaculoase”, nu mai departe de saptamana trecuta, chiar simt ca trebuie sa iau putin pozitie.

Despre tupeul celor de la Qbebe nu mai vreau sa comentez prea mult, deoarece de ceva vreme calitatea articolelor lor este mai mult decat indoielnica. Ultima isprava a fost chiar vineri, cand a fost intens distribuit prin comunitatea de parenting acest articol: „Copilul neastamparat: este bine sa il trimit la colt”
in care aveti parte de un mic ghid halucinant pe tema disciplinei la copii. Iar copilul este un mic „domn Goe”, care nu poate fi disciplinat altfel decat prin metoda pusului la colt.

Revenind la povestea Laurei (chiar va rog sa cititi in intregime postarea ei), un dialog similar am avut si eu pe mail, la o alta magnitudine, ce e drept (Laura, gandindu-ma retrospectiv, oferta era chiar bunicica – glumesc desigur).

Am primit o oferta venita din partea unui magazin online de jucarii, prin care as fi primit un produs nou, nout, proaspat lansat in tara la noi, pe care sa il testez impreuna cu copiii si ulterior sa scriu un review despre experienta mea cu produsul respectiv. Lasau la latitudinea mea momentul in care urma sa public postarea.  Produsul l-as fi primit evident, in mod gratuit, costul lui normal fiind de 59 de lei. Am intrat sa vad despre ce e vorba, am vazut ca produsul „x” este disponibil in mai multe variante, iar aceasta care mi-ar fi fost trimisa nu avea niste „elemente” de baza pentru copii (nu dau mai multe detalii, nu vreau nici sa spun numele site-ului sau al produsului, desi unele din voi, bloggerite ca si mine il veti recunoaste cu siguranta).

Ii raspund ca in acest moment nu am cum sa colaborez cu ei, insa ca gama arata chiar bine si ma gandesc in viitorul apropiat sa o cumpar pentru copii, desi eu voi merge pe varianta mai scumpa, pentru ca are elementele respective incluse. Primesc inapoi raspuns ca daca doresc imi pot trimite varianta mai scumpa, iar eu sa platesc doar diferenta, in rest ramanem in picioare cu restul discutiei.

Moment in care am realizat ca toata treaba asta cu blogareala este un fel de praf in ochi pentru stimatii nostri advertiseri si pr-isti. Ca in mintea lor, ei ne fac noua o favoare, ei ne arunca un os de ros iar noi dam din codita fericiti ca am mai primit „un piscot”.

I-am raspuns doamnei respective, si i-am explicat ce presupune din punctul meu de vedere o postare scrisa cum trebuie. Ca trebuie testat produsul, ca trebuie facute niste fotografii, ca fotografiile alea trebuie descarcate, editate putin, ca postarea aceea nu se scrie singura, ca acolo se depune o munca de creatie. Si ca oferta lor, de 13,4 euro pentru aceasta postare nu este chiar ok si fair. Si ca o postare este egala cu zero ca si impact.

Raspunsul a fost ca din pacate acesta este bugetul pe care si-l pot permite. Raspuns la care nu am ce sa mai comentez. E raspunsul generalizat. E bine ca sunt bani pentru a cumpara like-uri pe Facebook. Ca dau mult mai bine.

Personal am resimtit discutia aceasta ca o lipsa de respect, nu neaparat fata de mine, si de munca pe care eu o prestez de peste patru ani incoace, vizibila in peste 1100 de postari, ci implicit, fata de toti oamenii care citesc acest blog.

Nu, nu scriu nici pentru trafic, nu scriu nici pentru bani. Si nu voi scrie niciodata pentru bani, atata timp cat eu nu voi crede in produsele pe care le-as putea promova in campanii. De aceea la mine pe blog nu veti vedea niciodata o campanie pentru lapte praf, de exemplu. Oricat mi s-ar oferi. M-am apucat acum peste patru ani sa scriu de drag. Si scriu in continuare de drag. Este cuibul meu virtual. Scriu cu inima si din inima. Si locul acesta a crescut in timp, s-a umplut de experiente, povesti, oameni noi si frumosi, am facut impreuna lucruri de care nu ne-am fi crezut in stare inainte, am mutat muntii impreuna, ne-am bucurat, am plans aici impreuna. Si da, imi consuma resurse, oricat de mirific ar fi. Imi consuma timp si energie. Timpul dedicat acestui loc este timpul meu departe de copii.

Si daca tu, ca si brand, companie, site, agentie sau whatever, doresti expunere pe acest blog, atunci, la fel ca in orice ramura a advertisingului, asta costa. Timpul meu costa. Este timpul pe care il petrec documentandu-ma despre produsele respective, testandu-le, facand fotografii, implicandu-ma, dand o nota personala materialelor, etc. Comunitatea din jurul acestui blog costa.

Si pentru ca am ajuns la subiectul acesta, tot saptamana trecuta am mai luat o decizie. Nu mai transmit nicaieri „unici”. Cititorii mei nu sunt o cifra. Am o comunitate. Mica, asa cum e ea, este construita cu drag, implicare, si mult suflet. Fiecare si-a pus amprenta intr-un fel. Facem schimb de idei, recomandari, ne ajutam care cum putem cand e cazul. Dar este o comunitate. Pe care o apreciez si o respect enorm, pentru ca de fiecare data cand a fost cazul, aceasta comunitate mica a reactionat. In orice directie. Suntem un club mai exclusivist, as putea spune.

Asa ca mesajul meu pentru agentii, PR-i de companii, specialisti in social media este urmatorul:

Domnilor, respectati-ne. Respectati-ne munca, blogurile, comunitatile pe care le avem in jur.

Si puteti incepe prin a va gandi de doua ori inainte sa trimiteti oferte de genul celei primite de Laura sau a celei primite de mine.