Azi dimineata, cumparandu-mi revista Avantaje (va voi povesti intr-o postare viitoare si motivul pentru care am cumparat-o) am primit odata cu ea si cartea „Mama sau femeie” de Elisabeth Badinter, cu subtitlul la fel de razboinic „O polemica despre maternitate ca o noua forma de sclavie”. Best seller international.

Am ajuns undeva pe la pagina 55.

Ce am aflat pana acolo?

„ca un halou iluzoriu ascunde realitatea maternitatii” (pag 21)
„Nu mi-a spus nimeni de greutatile ce aveau sa vina”…
„este sfarsitul vietii – ce trebuie inteles ca fiind sfarsitul libertatilor mele si al placerilor pe care aceasta mi le aducea”


„daca ideologia feminista si contraceptia au schimbat in ultimele 200 de ani regulile jocului (in sensul „binelui”, adica femeia in sfarsit este libera si se poate bucura de libertatile si de independenta sa, sub toate formele sale – nota proprie explicativa) au aparut in schimb si curente potrivnice, care incearca sa le impuna (!!!) femeilor intoarcerea la statusul mamei de odinioara, insa de aceasta data consecintele ar putea fi total diferite de cele sperate”

Si incepe partea a doua: Capitolul I: „Ofensiva naturalista”

Cu un mic preambul, legat de perioada post razboi, de plin culturalism triumfator, in care „femeile au profitat din plin, reevaluandu-si statutul, identitatea si relatiile cu barbatii.” autoarea ajunge la momentul crizei petrolului, din 73, care a marcat un nou regres, din punctul sau de vedere, in evolutia feminista. Asta datorita fenomenului logic si normal, prin care mereu categoriile mai slabe ale populatiei sunt cele care sunt primele atinse de efectele unor crize (economice, politice sau de alta natura). Si primul semnal de alarma, tot din punctul doamnei respective a fost faptul ca din ce in ce mai multe femei au reinceput sa se intoarca la celula de baza, familia, in totala opozitie cu tendinta generatiei mamelor lor, de emancipare si independenta.

Aici, nu pot sa nu constat pentru prima data modul ironic si stilul peiorativ in care doamna alege sa isi motiveze credintele si sa isi argumenteze afirmatiile pe care le face. Am incheiat pauza.

Capitolul II – Sfanta Alianta a Reactionarelor

Temporal, inceputul miscarii „subversive” este plasat in anii ’70-’80 (dupa cum ziceam, criza petrolului) si este marcat de trei discursuri: cel ecologic, cel etologic si un nou tip de feminism esentialist. care toate, desi provin din zone diferite, din punctul de vedere al autoarei ataca in mod profund esenta evolutionismului din ultimii 50 de ani: progresul stiintific si societatea de consum. Astfel, tot ceea ce este progresist este proclamat iluzoriu si periculos. Si uite asa, doamna ajunge la vehementa cu care acesti reactionari ecologisti critica tot ceea ce ea considera de bun augur si progresist: realizarile din domeniul medical si cel alimentar, femeia de cariera, medicalizarea nasterilor spre beneficiul evident al femeilor.

Din acest moment, Elisabeth Badinter devine ea insasi vehementa, lasand in urma orice fel de echilibru narator. Primele pe lista sunt „doulele”, dusmancele sistemului medical. Ea da spre exemplificare, un procent de 30% de nasteri care au loc natural in Olanda. „Se intelege ca o astfel de nastere exclude epidurala si cezariana de care abuzeaza unii ginecologi, fiind doua procedee acuzate ca le fura mamelor experienta nasterilor” – pag 47 (echilibru narator, da?). Mergem mai departe, la „presupusele” abuzuri la care sunt suspuse mamele in momentul nasterii in spitale din partea medicilor, si la aparitia unor centre cum este cel al lui Odent, care duc spre „reintoarcerea la primitivism si la alte curente de gen”. Si uite asa, Badinter subliniaza ca mai este mult pana departe, caci „pasiunea ecologica nu si-a spus inca ultimul cuvant”. Si ajungem la alaptare, unde, conchide ea „Dimpotriva, ea (nr: Pasiunea ecologica) se afla in prima linie pentru a promova reintoarcerea la alaptatul matern. A alapta la cerere, a alapta pana cand copilul se satura este noul obiectiv de care trebuie convinse cu orice pret celelalte femei. Principala tinta a atacurilor: biberoanele. Atat obiectul in sine cat si continutul. S-au scurs deja cateva decenii de cand asistam la criticarea laptelui apropiat de cel matern, industrial si artificial. Ce conteaza ca sortimentele sunt tot mai diversificate si apropiate de laptele matern….. condamnarea lor este tot mai acerba”.


Trecem mai departe, urmatoarea tinta pentru doamna Badinter este teoria bonding-ului, a lui Kennell si Klaus, teza sustinuta si de Brazelton, si care teorie, intens promovata, atat de partizanii naturalismului cat si de adepti ai unor organizatii cum ar fi La Leche League i-ar fi pacalit inclusiv pe cei de la OMS, care au cazut prada acestor masinatiuni, si „recomanda cu obstinatie contactul „piele pe piele” in clipele imediat urmatoare nasterii, ca o conditie de dobandire a distinctiei „Spital prieten al copilului”.

Ma opresc aici cu „recenzia” acestei carti. Nu stiu daca o pot citi pana la capat, insa nu ma pot abtine sa nu citesc ultimele pagini.

„Se stie ca de aproape trei decenii se duce un adevarat razboi ideologic subteran ale carui consecinte pentru femei sunt imposibil de masurat. revenirea in forta a naturalismului, aducand din nou in prim plan conceptul atat de uzat al instinctului matern si facand elogiul masochismului si al sacrificiului feminin, constituie cel mai mare pericol pentru emanciparea femeilor si pentru egalitatea sexelor. Partizanii acestei filosofii, ce dateaza de mii de ani, detin o arma incomparabila pentru a face ca moravurile sa evolueze in directia dorita de ei: culpabilizarea mamelor”

In loc de concluzie, cateva idei personale:

Culpabilizarea apare DOAR in momentul in care femeia nu este ok cu deciziile pe care le ia la un moment dat. Culpabilizarea apare atunci cand incepi sa te gandesti daca ai facut alegerile corecte, si in urma procesului de gandire logica ajungi la concluzia ca poate alegerea ta nu a fost cea mai ok. Si atunci, luand-o tot pe firul logic, cel mai constructiv este sa vezi cum poti corecta, daca poti corecta, ce poti schimba. In nici un caz nu iti va rezolva problema si iti va trece „autoculpabilizarea” aruncand cu oua si cu rosii in sursa.

Si pana la urma nu inteleg ce doreste aceasta femeie?!? Doreste ca feminismul sa triumfe, banuiesc. Dar ce inseamna feminism oare? Inseamna sa nu mai faci copii si sa faci cariera, iar punctul culminant in lupta feminismului sa fie cand ajungi acasa si ii spui barbatului ca din acel moment tu esti aia mai tare in casa? Inseamna poate sa faci un copil si a doua zi sa te duci la munca, numai asa, sa le arati tuturor celor din jur ca nu te doboara pe tine un copil, si ca esti tot tu, femeia aia dura?

Inseamna acelasi lucru pentru toti? Oare nu este o chestiune de persepctiva proprie, personala si astfel supusa unei mari doze de subiectivism? Oare feminismul nu inseamna LIBERTATEA de a alege fara constrangeri ceea ce tu consideri ca este mai bine pentru tine? Indiferent ca asta inseamna alegerea de a face cariera in domeniul aerospatial sau alegerea de a creste copiii acasa? Sau poate amandoua la un loc.

De ce in contextul actual femeia este „femeie” doar in postura in care este legata de atributele cariera, top management, pozitie egala cu barbatul in firma, salariu egal? De ce „femeie” nu este si o mama? De ce cele doua se exclud (in mod evident eu nu consider ca se exclud, insa doamna, la fel de evident le considera concepte antagonice). De ce alegerea de a naste natural, de a dori sa ti se puna copilul pe piept, de a alapta, de a-i fi aproape atunci cand el are nevoie sunt considerate apanajul unui trecut de mult apus si in total dezacord cu progresul si evolutia umanitatii? De ce este mai acceptabil sa dai bani pentru un lucru care este gratuit si de la natura? Pentru ca asa spune o feminista auto-proclamata?

Sunt feminista pana in maduva oaselor. Dar sunt feminista care lupta pentru dreptul femeii de a avea parte de un tratament respectuos, pentru dreptul femeii de a nu mai fi batuta sau supusa violentelor si abuzurilor de orice fel. Sunt feminista care lupta pentru dreptul femeii de a alege. De a alege sa fie ceea ce isi doreste sa fie si sa faca ceea ce alege de cuviinta sa faca. Sunt feminista care isi stie locul, care stie cand e mai bine ca barbatul sa faca anumite lucruri. Sunt feminista care sta la cratita, fara a considera lucrul acesta o degradare a conditiei mele personale, ci o normalitate. Sunt feminista care inca alapteaza al treilea copil, fiindca asa am considerat eu ca e normal, nu pentru ca mi-a propovaduit vreun guru sau vreo doctrina. Sunt feminista care se defineste prin doua atribute esentiale si care convietuiesc echilibrat in interiorul meu, fara conflicte: femeie si mama.

Si nu in ultimul rand, nu pot sa remarc, pe langa toate ironiile si ghilimelele agatate de maternitate pe parcursul celor 53 de pagini citite de mine, lipsa totala a unor elemente care sunt apanajul feminitatii (tot de mii de ani): delicatete, emotie, iubire, sentimente, etc.

Doamna vorbeste exclusiv din lobul . Si mi-e mila de ea. Nu ma erijez intr-un fin observator, insa modul in care scrie denota enorm de multe frustrari personale si nemultumiri. Si face mai mult rau miscarii feministe decat bine.