Cu (P) sau fara (P)?

Vinerea trecuta o prietena daduse share pe facebook la o postare de a ei, despre un brand romanesc de incaltaminte (va si recomand sa o cititi si sa o dati mai departe, fiindca merita). Share-ul era insotit de un text care suna cam asa: „Jur ca nu este o postare platita”.

Asta venea la cateva ore distanta, dupa ce  scrisesem la randul meu, aici pe blog o postare cu cateva recomandari de weekend: niste retete, niste ateliere de creativitate la care urma sa mergem si noi si locul de unde ati putea sa gasiti o gramada de costume pentru Halloween. La finalul postarii, inainte sa o public, am scris „PS: aceasta nu este o postare platita, sunt doar cateva recomandari in care cred din suflet.” Dupa care mi-am zis ca am devenit de-a dreptul paranoica si am sters textul.

Well, paranoia e undeva la mijloc, de ambele parti ale baricadei. E si la noi, astia care scriem, e si la unii (si subliniez aici, unii, pentru ca in mod clar nu e o tendinta generalizata!). Sa ajungi totusi sa crezi ca orice recomandare pe care o fac pe blog este in urma primirii unei remuneratii, deci trebuie marcata cu o „scarlett letter”, arata nu numai o tenta clara de rautate ci si o mare necunoastere a propriei mele persoane. Sau a altor persoane, ca nu ma refer aici numai la mine.

Nu mi-am marcat textele platite cu (P) si poate am gresit. Insa unul din motivele pentru care nu am facut-o a fost pentru ca textele tot ale mele sunt, libertatea nu mi-a fost ingradita in nici un fel (am refuzat din start campanii care imi spuneau CE si CUM sa scriu), exprimarile, ideile imi apartin in totalitate, daca am decis sa scriu despre brandul „x” sau despre produsul „y” am facut-o fiindca am crezut in respectivele, singura diferenta fiind ca brandul „x” sau agentia care se ocupa de produsul „y” a ales sa investeasca o suma de bani in acest canal de comunicare pe care il reprezinta blogul meu. Tot pe aceeasi linie, chiar as dori sa stiu daca sa imi marchez doar postarile platite cu (P) sau sa le marchez pe toate cele care recomanda un brand sau un produs.

Ar insemna asta ca ceea ce scriu nu mai are valoare? Ca din start, daca apare acest (P), nu mai cititi materialul? Sau credibilitatea cuvintelor mele schioapata?

De exemplu, postarea despre violenta domestica a fost o postare pe care am scris-o din postura de ambasadoare Avon. Am scris-o cu inima sfasiata, am scris-o avand in cap ideea ca va fi o sursa de inspiratie macar pentru o persoana, am scris-o pentru ca admir eforturile echipei Avon in directia aceasta. Nu am recomandat, nu am ridicat in slavi nici un produs. Care ar fi fost plus sau minus valoarea data de acel (P)? A fost un caz de publicitate?

Am scris in vara o serie intreaga de postari din Thassos, in care am recomandat camera foto de la Nikon. Nu am fost platita pentru acea campanie, tot ce am primit a fost camera propriu-zisa, timp de doua saptamani, dupa care am returnat-o si mi-am vazut mai departe de drum. Seria de postari cu Nikon in ce categorie intra? Sunt postari publicitare, care trebuie marcate cu (P) sau nu? Ca pana la urma recomand un produs, nu?

Alt caz, magazinul MaNa. Este o initiativa a unei persoane care mie imi este foarte draga si care depune niste eforturi considerabile pentru a face acest business, in conditiile in care are si un job si doi copii mici acasa. Si m-am bucurat cand m-a contactat si mi-a propus sa ofere un giveaway prin blog. Nu a fost o postare platita, si totusi am recomandat atat magazinul cat si calitatea serviciilor pentru ca stiam ce se afla in spatele acelui URL. Intra la publicitate sau nu?

La fel e si cazul HipHip. Pai i-as recomanda pana la luna si la stele, pentru ca stiu calitatea produselor pe care le vand, fie ca vorbim de Manduca, de papuceii de casa sau de hainutele din lana merinos (cred ca numai scutecele textile le-am scapat din lista mea de cumparaturi de acolo), stiu beneficiile lor, cunosc oamenii din spate (again!) cunosc munca depusa. Este publicitate sau nu? Sa o marchez cu (P)?

Alt caz, campanie remunerata de aceasta data. In vara, am fost invitata sa fac o serie de noua recomandari de locuri faine, child friendly, evenimente de mers cu si despre copii, ateliere, piese de teatru, pe platforma Varta de pe Orasulm.eu. Postarile nu au avut nici o legatura cu produsele Varta, am avut libertate totala sa recomand ce am considerat eu ca poate fi interesant pentru parinti si copii deopotriva. Au fost acestea publicitate? V-ati simtit sufocati de recomandarile cu pricina, sau v-ati bucurat ca ati gasit un loc nou de mers impreuna cu copiii?

Mai sunt evenimentele. Evenimente pe nisa de parenting care sunt urmate de obicei de o gramada de postari intr-o perioada scurta de timp. Da, poate fi un inflow de postari pe aceeasi tema, legate de acelasi brand, dar fiecare are perspectiva fiecarei bloggerite si fiecare text are imprimata amprenta personala a respectivei. Poate fi deranjant uneori sa vezi pe zece bloguri postari despre acelasi brand, dar asta se intampla cu preponderenta in urma unui eveniment punctual. Si fiecare decide daca alege sa scrie ceva in urma evenimentului sau nu si cand scrie. De obicei materialele sunt scrise imediat dupa eveniment pentru ca atunci sunt inca informatiile proaspete in cap. La fel, fiecare alege daca sa le citeasca sau nu. Eu de exemplu le citesc pe toate, si de fiecare data imi place sa vad cat de diferite suntem noi toate, cate variante de abordare ale aceluiasi subiect exista.

Sunt postari publicitare sau nu? Ca pana la urma investitia pe care o face bloggerul „x” este destul de mare: in timp petrecut pe drum, dus-intors, in timp petrecut efectiv la eveniment, in timp petrecut ulterior pentru a scrie, a urca poze si asa mai departe. Si dincolo de timpul acesta, contragreutatea consta in informatia pe care o transmite mai departe, pe care a considerat-o indeajuns de valoroasa incat sa merite investitia de timp. Evident, fiecare o face pe barba lui si e raspunzator pentru cum isi gestioneaza timpul.

Concret, pe luna octombrie am avut, din 26 de postari (cate s-au adunat pana acum) una singura remunerata, si mai multe in care am recomandat un produs, un site, un atelier, ceva. Pe care pana la urma le marchez cu (P)?

Deci, ma apuc sa pun (P)? Daca da, unde doriti sa pun (P)?

Chiar vreau sa stiu parerea voastra, pentru ca ma intereseaza si fiidnca la fel cum si voi imi respectati persoana la fel de mult va respect si eu pe voi, si faptul ca alegeti sa ma cititi.

23 Comments

  1. De dragul corectitudinii, eu marchez cu tagul Publicitate toate textele care fac subiectul unui agreement remunerat. Evident ca nu trebuie sa marchezi similar un text in care recomanzi ceva, aceea e o recomandare, publicitate e atunci cind cineva te plateste sa recomanzi ceva (chiar daca ai fi recomandat produsul oricum).

    Reply
    • Tot publicitate este si recomandarea, doar ca nu e platita. de aici si dilema mea. Si revin la exemplul cu postarea despre violenta domestica, cum sa marchez cu (P) asa ceva? Ce am recomandat eu acolo?

      Reply
    • Plus de asta, ca uitasem sa scriu, eu nu am taguri. la inceputul bloggingului nu imi statea mie mintea la taguri si etichete si cand m-am trezit era deja prea tarziu :)

      Reply
    • Eu asta spun, ca publicitate inseamna o recomandare platita. O recomandare neplatita este o recomandare. :)

      Reply
  2. Oamenii care te citesc ar trebui sa stie ca nu ai scrie despre ceva in care nu crezi, cu bani sau fara bani. Mie mi-e suficient.

    Reply
    • well, pai ai scris foarte bine „ar trebui”…

      Reply
  3. Bogdana, eu lucrez cu femei abuzate. Ma bucur cand citesc articole despre asa ceva pt ca cineva e interesat de acest subiect. Daca intr-adevar cineva este interesat de un subiect scrie articole obiective, nu aduce in articol si numele companiei respective. Pot fi date o multime de alte exemple in articolul respectiv. Si da, eu nu citesc daca e scris P. Poate pt ca am lucrat in publicitate si stiu ce se afla in spatele articolelor chiar daca sunt cuvintele tale.
    Mihaela

    Reply
    • Mihaela, am dat multe exemple de-a lungul timpului. Postarea asta nu e singura. am scris inclusiv despre campania celor de la fundaia sensiblu de acum cativa ani, singura mea legatura cu sensiblu fiind faptul ca am un card la ei, pe care il mai are jumatate din popor. nu poti sa spui ca se duce la vale toata obiectivivismul cand hop, apare un nume de companie. care de altfel baga niste sute de mii de euro de ani buni in diverse campanii.

      Reply
    • Mihaela, cum adica stii ce se afla in spatele articolelor? Ce se afla in spatele articolelor?

      Reply
    • Ioana, de obicei se afla un brief, nu-i asa? :)

      Reply
    • Da, unde brieful este un ceva scîrbos, malefic și oribil care duce la 7 ani de ghinioane pentru toți cei care citesc articolul rezultat pe baza lui. Ptiu, drace, să nu se ia și la comentatori!

      Reply
  4. Hai mai, si io care deja incepusem sa-mi frec mainile si sa-mi las imaginatia sa zburde cand am vazut titlul cu P sau fara P :))

    Reply
    • Ioana, ma scuzati va rog :) promit sa revin si cu material juicy cu P sau fara P :))))
      PS: de departe cel mai tare comentariu de pana acum :*

      Reply
    • si eu la fel, recunosc :))))

      Reply
  5. Cu P. Chiar si postarea cu violenta domestica a fost scrisa in cadrul unei campanii Avon. Ai scris-o foarte frumos si sincer si poate ca ai fi scris-o oricum, dar tot ar fi putut fi marcata. Si, daca cititorii ajung sa cunoasca un blogger si sa aiba incredere in cuvintele lui, nu vad de ce nu ar citi si articolele cu P.

    Reply
  6. Ehei, Hamlete, asta-i genul de întrebare eternă, to be or not to be (P)? :)))) Mă confrunt zilnic cu de-asta, punem P, advertorial, o dăm cotită? Eu cred că blogul personal nu-i (încă) presă, și deci nu trebuie să ne cramponăm de P-uri în titlu. Un cititor inteligent și care te cunoaște își dă seama când e publicitate sau nu chiar și fără P. Iar restul nu contează. ;)

    Reply
  7. Mie nu imi pasa daca e platit sau nu, eu citesc continutul si ma decid singura daca folosesc sau nu produsul respectiv… ca d-aia am cap, sa-l folosesc.

    Reply
  8. Mie imi place sinceritatea. Unde e platit ar fi bine sa apara un P.
    chiar daca sunt toate ale tale, chiar daca nu accepti decat un produs in care crezi.
    as vrea sa stiu cand scrii ca asa vrei si cand scrii pentru cineva,
    si banii fac diferenta.

    Reply
    • Mihaela, dar eu nu scriu pentru nimeni. Scriu despre. E o mare diferenta. Si uite, as mai avea un exemplu: eu cumpar penru copii, de ceva vreme incoace, numai iaurt de la Olympus, din ala grecesc, cu 10% grasime. Ca e cel mai bun, cel mai gros, ca l-am folosit inclusiv la briose, etc. M-ar crede cineva ca nu este postare platita daca scriu despre el? Sau poate vine insusi Olympus, si imi propune sa scriu despre el pe bani. Si scriu exact ceea ce se intampla in casa la mine, faptul ca il cumpar si ca e super mega bun. Si pun (P)-ul asta buclucas. Atunci, perceptia va fi exact ce ai scris tu acolo: gata, este postare platita, a scris pentru Olympus. Wrong. Nu am scris pentru brand, am scris despre produs.
      Banii nu fac diferenta. pentru unii, or face diferenta, pentru mine nu.
      Insa, chiar iau in considerare toate comentariile, si cele de aici, si cele de pe facebook de la postare, care sunt spre 100 (acolo discutie incinsa!) si voi actiona pe baza parerilor voastre.

      Reply
  9. Draga Bogdana,
    Eu te-as citi oricum, si cu P, si fara P. Asta pentru ca-mi place cum scrii si, chiar daca nu iti impartasesc mereu punctele de vedere, consider ca faci ceea ce faci foarte bine si din proprie convingere.
    Daca vrei un raspuns clar, eu as zice FARA P.
    Luiza

    Reply
  10. Cu P orice post platit in bani sau natura. Daca esti ambasador Avon si asta presupune o anumita remuneratie si acolo P. Cam astea ar fi regulile.

    Reply
  11. Până la urmă, regulile şi le faci tu la tine acasă, adică aici pe blog. Orice recomandare poate fi considerată reclamă, indiferent de forma pe care i-o dai. Şi, până la urmă, de ce moare câinele de drum lung…?Cei care te citesc, vor parcurge cu aceeaşi curiozitate şi textele neplătite şi pe cele pentru care eşti remunerată, cu P sau fără P. Nu cred că acel P îi va determina pe oameni să citească sau să ocolească postarea. Asta pentru căcititorii tăi te cunosc suficient de bine încât să-şi dea seama că, doar de dragul banilor, nu te-ai băga în chestii în care nu crezi
    În rest, noi să fim sănătoşi! Cu sau fără P

    Reply
    • Sunt de accord 100%! nu cred ca acel P ii va face pe unii sa te citeasca sau nu. Pt mine nu conteaza :)
      Cris

      Reply

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *