De azi incep evaluarile nationale pentru copiii din invatamantul primar si gimnazial. S-a inceput cu clasa a VIII-a, iar cei din clasele mai mici urmeaza undeva in mai.

Distractia este la clasa a II-a (si numai). Pentru cei care nu stiu, ofer un scurt intro: acum un an, cand s-a introdus in premiera clasa 0, s-au schimbat si programele scolare incepand cu acea generatie. Cei care au intrat la momentul respectiv in clasa I au ramas pe programa veche, cei din 0 au inceput cu programa noua.

Programa noua presupune niste schimbari destul de notabile, printre care as enumera la matematica, introducerea tablei inmultirii si impartirii in clasa a II-a in loc de clasa a III cum era dupa programa veche (dupa aceasta programa, copiii faceau in primii doi ani numai adunari si scaderi, cu si fara treceri peste ordin, pana la 1000), iar la romana au introdus mai rapid si ortogramele si alte chitibusuri din gramatica.

Cu alte cuvinte, fiica-mea invata dupa programa veche, si tot ce se poate ca anul viitor cand va fi in clasa a III-a sa fie cam la acelasi nivel cu colegii ei mai mici de clasa a doua. Oarecum irelevant, dar necesar de mentionat in contextul de fata.

Noi aseara am avut sedinta cu parintii, in care ni s-au anuntat datele pentru evaluare, si, surpriza, niste modele de subiecte de evaluare. Soc total, pentru ca subiectele cu pricina sunt pe programa noua, nu pe programa veche. Desteptii din Ministerul Invatamantului care nu au absolut nici o legatura cu realitatea din scoli au decis ca subiectele de la evaluarea nationala sa se faca dupa programa noua, netinand cont ca „cobaii” din clasa a II-a sunt pe programa veche.

Doamna ne-a „linistit”, spunand ca ii va pregati intensiv pe copii, astfel incat la inceputul lui mai sa fie pregatiti. A facut rost de zeci de modele de subiecte, si le-a adunat pe toate intr-un biblioraft imens, si vinerea va fi dedicata studiului pentru evaluarile lui peste.

Pe mine, si nu numai pe mine, nu m-a incalzit absolut deloc ideea asta, ba mai mult mi se pare aberanta. Pe cei din Minister ii doare undeva, pentru ca dupa spusele doamnei, cei de acolo habar nu au cu ce se mananca invatamantul, nu au habar care sunt nevoile copiilor si mai mult, nu au in componenta, in zonele decizionale aferente ciclului primar, nici un reprezentant din randul invatatorilor. Invatatorii primesc doar directivele si trebuie sa se conformeze si sa puna in aplicare dupa cum pot si dupa cum ii taie capul ceea ce li se transmite de sus. Asa merg lucrurile.

Evaluarea nu este facultativa, are caracter obligatoriu, desi nota obtinuta are doar caracter orientativ, nu va fi trecuta nici in catalog si nici nu va fi luata in considerare decat in scop statistic.

Ministerul va face pe baza acestor rezultate o evaluare a programei si va decide daca este conforma cu nivelul copiilor sau mai trebuie ajustata.

Insa, cand tu pornesti din start cu ipoteze eronate cum este posibil sa te astepti ca rezultatele sa fie reprezentative si sa poti trage niste concluzii valide pe urma lor?!?


Una peste alta, ne-a aratat si modele de subiecte, ca sa vedem ce ii asteapta pe copii in mai. La romana, de exemplu, un asemenea model are in componenta SASE pagini de A4, din care textul principal care trebuie lecturat este de o pagina si jumatate, si aproximativ sase-sapte subiecte separate. Toate de rezolvat intr-o ora.

Va spun este tortura curata. Tortura pentru niste copii care nu au gresit cu nimic, pentru parintii lor si pentru invatatorii care se vad undeva intre ciocan si nicovala. Totul orchestrat de sus, de niste imbecili, care habar nu au in ce rahat este sistemul de invatamant din Romania, dar tin coada sus.

Pana cand?!?

Eu ma apuc sa vad ce optiuni am si pe cine ma pot baza pentru a ataca toata idiotenia asta.

PS: Ce este si mai halucinant este ca in Anexa la ordinului Ministerului Educatiei Cercetarii, Tineretului si Sportului nr 6576 din 20.12.2012 pentru aprobarea Metodologiei de organizare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a, la capitolul III – Elaborarea testelor scrie clar, negru pe alb:

Art.10 (1) Testele pentru Evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a
se elaboreaz
ă de către CNEE, ținând seama de următoarele cerințe:
a) s
ă fie formulate clar, precis și în concordanță cu programele școlare în vigoare pentru
fiecare disciplin
ă de studiu; 

Programa scolara in vigoare este cea dupa care copiii din clasa a II-a invata in acest moment, nu cea intrata in vigoare pentru clasele mai mici. Si punct.

PPS: Aici aveti un model de test la matematica. De curiozitate, voi in cat timp l-ati termina?