Ieri am fost la o inmormantare. Este unul din momentele acelea pe care, daca ai putea, ti-ai dori sa nu le bifezi, insa viata le include si pe acestea, independent de vointa noastra.

Cu aceasta ocazie am avut ocazia de a ma intersecta din nou cu perceptele bisericii in sanul careia am fost eu insami botezata. Nu-s o fiinta religioasa, insa ma consider o fiinta credincioasa. Cred mai degraba in niste valori, intr-un bine universal, intr-un spirit guvernant, intr-un Dumnezeu, fara chip si corporalitate, dar care este viu si prezent in noi toti, idei care pana la urma fac parte din toate religiile din aceasta lume si sunt general valabile la nivel de umanitate.

A fost un spectacol cel putin ciudat. Cu rituri care nu mai au nicio legatura cu ce au fost ele odata, cu semnificatia lor. O desfasurare de randuieli bisericesti ce trebuie respectate pas cu pas care sunt mai importante decat alinarea sufletelor care exact asta cauta in momente ca cel de ieri: un sprijin sufletesc. Coroane facute oarecumva in batjocura, cu flori de plastic, zeci, sute de crengi de brad, prosoapele tipatoare – inlocuitoare ale stergarelor traditionale. E trist. Slujba care a tinut peste o ora, din care in mai bine de jumatate din timp rudele au stat in genunchi, totul este un maraton extrem de dureros si chinuitor, din care iesi schilodit. Slujba care altfel ar fi trebuit sa fie un moment de piosenie, de aducere aminte a celui care a fost cel care nu mai este, dar pe parcursul careia am auzit mentionat de cinci ori numele lui. Nimic despre cine a fost el, ce a facut, cum si-a dus viata, despre familia lui, nimic, nimic. Slujba pe parcursul careia s-au adunat scame de pe jos, s-au strans lumanari, s-a mai facut curatenie si alte lucruri care nu aveau nicio legatura cu solemnitatea momentului, ba dimpotriva.

Predica de final, spusa de un preot care nu cred ca avea mai mult de 30 de ani m-a facut sa ma infior si sa imi vina sa fug, la propriu. Suntem inzestrati cu liber arbitru de cand ne nastem, insa il folosim exclusiv pentru a ne pregati pentru viata de apoi. de fapt toata viata noastra nu este altceva decat o pregatire pentru viata de apoi. Slujba de inmormantare are rolul de a mai diminua putin din relele facute de decedat de-a lungul vietii, insa numai el stie daca acum, dupa inmormantare se duce in rai, la fericire eterna, sau in iad, la osanda vesnica. Cat de crud trebuie sa fii sa spui lucrurile astea in fata familiei care este sfasiata de durere?

E simplu. Faci bine, respecti litera Bisericii in toate cele, vei avea parte de un drum in rai. Nu respecti cuvantul Bisericii, direct in iad cu tine.

Ascultandu-l pe parinte predicand am avut revelatia faptului ca dincolo de ideea de obedienta oarba, Biserica ne mai insufla ceva: ne vinde un vis, o rasplata/pedeapsa care va veni candva, intr-o viata viitoare. Iar noi ar trebui sa ne ducem viata cu frica (de unde si vorba „om cu frica lui Dumnezeu”). Totul se raporteaza la o motivatie externa. Nu ni se spune sa facem bine pentru ca in noi, by default, salasluieste binele si pentru ca noi SIMTIM in interior ca asa e logic sa actionam. Nu. Ni se spune ca trebuie sa facem bine pentru ca altfel va fi vai si amar de noi intr-o viata viitoare.

Recompense si pedepse.

Si daca asta ni se inoculeaza de atatea sute de ani, cum Dumnezeului (si nu hulesc aici!) sa stim cum sa ne educam copiii intr-un mod cu adevarat valoros pentru ei? Cum sa stim sa trecem dincolo de pedepse si recompense si sa ii invatam sa faca lucrurile pentru ei insisi, nu pentru ceva exterior lor?

M-am dus sa duc un om pe ultimul drum si am gasit o Biserica, rece, concentrata pe respectarea randuielilor, nu pe sufletul omului care a plecat dintre noi,  inchistata intr-un anacronism tulburator, care m-a facut sa fug cu sufletul si sa nu stiu cand ma voi mai intoarce.

Ioana, ai legatura.