Saptamana trecuta pe vremea asta eram inca in Thassos si ne bucuram de apa, soare, liniste pe o plaja neamenajata, neatinsa de mana omului de langa Skala Kallirachi.

FullSizeRender

IMG_8316

A doua zi am plecat spre tara, dupa mai bine de doua saptamani de “libertate” avand in minte doar faptul ca vom revedea acele locuri abia anul viitor. Ne doream ca revenirea la realitatea cotidiana sa fie facuta cat mai lin. Din pacate planurile noastre au fost date peste cap aproape de la inceput, la intrarea in Romania, pe podul de la Giurgiu.

Stiam ce ne asteapta, “bifasem” coada si la plecarea spre Grecia, auzisem diferite povesti de la alte persoane ce au trecut pe acolo, eram intr-un fel pregatiti.

Totusi, oarecum spre surprinderea noastra am mers fara probleme si opriri pana in rondul prin care se face intrarea in zona bulgara a vamii. Ne-am mirat, ne-am bucurat, copiii s-au trezit si apoi am inceput sa asteptam. Primul lucru pe care l-am observat a fost faptul ca prin stanga noastra, pe contrasens treceau la fiecare cinci minute, una – doua masini cu numar de Giurgiu, ocolind intreaga coloana si bagandu-se in fata la gheretele unde se plateste taxa de pod. Nimeni nu le spunea asolut nimic, plateau linistiti taxa si se parcau in fata gheretelor apoi asteptand sa se deschida sensul de mers spre Romania.

Dupa aproximativ 10 minute am reusit sa parcugem 20m si sa iesim din sensul giratoriu. In dreapta noastra era o alta coada la care stateau vreo zece tiruri. Tot pe partea dreapta era si o poarta mare galbena pe care intrau tiruri si camioane care nu ajungeau in sensul giratoriu si care se asezau linistite la coada, bineinteles inaintea tuturor celorlalte autoturisme care asteptau. In total, in cele peste 45 minute pe care le-am petrecut acolo, in fata noastra au parcat mai mult de cinci tiruri. Asta in timp ce tot in fata noastra au mai intrat, ocolind coloana si doua – trei masini cu numar de Bulgaria. Copiii ne tot intrebau cat mai avem pana acasa, de ce stam acolo si de ce nu ne intoarcem la Ianis si Marina, inapoi in Grecia.

Ne-am bucurat cand ne-am pus in miscare dar bucuria ne-a trecut repede cand am observat ca existau doar trei gherete la care se platea taxa de pod si una din ele era dedicata exclusiv tirurilor si camioanelor. Organizarea bulgarilor nu difera mult de cea de la noi.

Dupa inca 10 minute am reusit sa intram pe pod si inaintand cu 5 km/h sa trecem de partea bulgara si sa intram in zona care se afla in constructie, in Romania. La nici 10 m dupa semnul ce marcheaza trecerea in Romania, un nene cu vesta portocalie, ne-a oprit. In fata noastra erau un tir si un microbuz bulgaresc. Dupa 5 minute de asteptare, probabil simtindu-se oarecum dator, a venit spre noi sa ne explice cum ca mai avem de asteptat inca minim 30 – 45 minute pentru ca vrea politia de frontiera din Romania sa treaca si ei au mereu prioritate. In momentul acela mie mi-a disparut si ultima picatura de “zen” si i-am spus tragand de volan ca eu ma asez in mijlocul drumului, pe ambele benzi si nu las pe nimeni sa treaca, ca am trei copii in masina care stau de mai bine de 45 minute in caldura asteptand. Bulgarul din fata mea a inceput si el sa protesteze iar din spatele nostru au inceput sa se auda claxoane. Probabil omul s-a speriat pentru a luat telefonul si i-a sunat pe cei de politia de frontiera spunandu-le ca e o coloana mica, ca sunt copii in masini si ca ar fi bine sa ne lase sa trecem. Surprinzator, a primit acceptul si am intrat in zona de pod aflata in constructie. Ceea ce am vazut in continuare ni s-a parut pur si simplu degradant pentru noi ca popor si tara. Pe pod erau maxim zece muncitori din care trei sau patru (se) faceau (ca fac) ceva, restul ii asistau. Doi din cei care “munceau” dadeau niste gauri pe marginea podului, fara nici un fel de asigurare (cablu, vesta etc). Unul era tinut de alti doi muncitori. Marginea podului era marcata cu o balustrada construita dintr-o scandura subtire. Peste tot aruncate sticle de plastic, bucati de lemn si fier. Drumul plin de gropi si denivelari si nici macar un utilaj care sa isi faca de lucru pe pod. Am facut si cateva poze:

IMG_6880 IMG_6882 IMG_6883

La iesirea de pe pod, ne-am intalnit cu gramada (coloana neorganizata) de masini ce veneau dinspre Romania si care era de cel putin doua ori mai mare decat coada la care am stat noi. Ulterior, am vazut la TV, am citit si am auzit de la diversi oameni despre situatii in care s-a stat la coada si peste 4 ore…..

Stau si ma intreb cine a putut sa i-a decizia de a reface podul fix in lunile cu traficul cel mai intens, cine a facut calendarul proiectului? Oare nu puteau lucra cu mai multe echipe pentru a finaliza macar un sens in hai sa zicem 2 luni? Nu puteau incepe in luna Martie pentru a termina macar la final de Iunie? De ce nu a gandit nimeni un sistem alternativ de trecere a granitei cu Bulgaria – de exemplu devierea traficului de mare tonaj prin Calarasi sau Zimnicea sau chiar tot prin Giurgiu dar cu bac-ul? Ma gandesc ca pe langa disconfortul, starea de nervozitate si frustrare traite de oamenii ce trec prin vama asa cum am facut-o noi, este clar extrem de afectat si traficul pentru marfa, camioane, tiruri. De ce nimeni nu s-a gandit la toate aceste aspecte inainte de inceperea lucrarilor? Pe site-ul celor de la CNADR, exista un anunt scurt pe care il puteti citi aici: http://www.cnadnr.ro/pagina.php?idg=321 ..…nici vorba despre refacerea carosabilului ci doar despre sablarea si revopsirea podului!?!?

Si la final, ca sa revenim la greci si la Grecia, stiti care cred eu ca e diferenta majora dintre noi si ei? Ei au luat niste bani de la UE (si nu numai) pe care acum nu mai au de unde sau nu mai vor sa ii dea inapoi dar cu acei bani, pe langa plata salariilor bugetarilor si a pensiilor mega umflate, au finalizat multe, foarte multe proiecte, marea majoritate legate de infrastructura. Noi am luat banii de la UE, ii dam inapoi dar cu ei fie n-am facut nimic fie doar ne-ma facut ca facem ceva (si am si receptionaat acel ceva), cum ar fi de exemplu autostrada Sibiu – Orastie.

Va doresc, in saptamanile ce urmeaza din vacanta de vara, sa mergeti cat mai multi si cat mai mult doar pe soselele si autostrazile din Grecia :)