Vinerea trecuta ne-am intalnit la o discutie amicala si informala impreuna cu Nicusor Dan. Am plecat inarmati cu intrebarile si comentariile stranse de la voi si cel putin eu, fara a avea alte asteptari decat aceea de a-i strange mana omului Nicusor Dan, de a-i strange mana unui om pe care eu il consider “dintre noi”, unui om pe care l-am votat acum patru ani si pe care il vota si acum cu incredere si cu inima deschisa.

Am ajuns primii la intalnire cu cateva minute inainte de ora stabilita. Oarecum cu bucurie, dar in egala masura si cu o extraordinar de mare surprindere si dezamagire am descoperit ca in afara de mine, de Bogdana si de Raluca Loteanu, din tot ceea ce inseamna blogosfera de parenting nu mai era absolut nimeni prezent la intalnire. Asta desi s-a comunicat cu si catre toti oamenii importanti din Bucuresti care sunt implicati in parenting si care scriu despre parenting. Oameni care sunt niste vectori de opinie, oameni care cunosc problemele acestui oras, oameni care altfel nu au nici o problema in scrie pe blogul personal despre aceste probleme atunci cand le intalnesc personal au preferat sa nu se implice. Dar stiti vorba aia…….la placinte inainte, la razboi mai inapoi.

Nu stiu cati dintre voi ati aflat, dar cu o zi inainte de intalnirea noastra, joi mai exact, Nicusor a devenit tata. In afara de strangerea de mana pe care mi-o doream, voiam sa-l felicit si sa-l intreb sincer cum de nu si-a amanat toate intalnirile de Vineri. Asta a si fost primul lucru pe care l-am facut. A raspuns zambind spunandu-mi ca acolo unde s-a nascut el, la Fagaras, orice ar fi, inainte de toate daca ti-ai asumat o datorie sau un cuvant fata de alti oameni, faci in asa fel incat sa respecti ceea ce ai promis. M-am uitat din nou la el, era obosit, avea fata incercanata dar se vedea in ochii lui sclipirea aceea pe care o are orice proaspat tata si care ascunde fericire, exuberanta si un nou motiv de a face si mai mult si mai bine decat tot ce ai facut pana atunci.

Dupa o scurta discutie despre copii, parinti si prezentarile de rigoare am intrat destul de abrupt in subiectul intalnirii. Primul lucru pe care ni l-a spus Nicusor a fost acela ca cea mai mare nevoie in administratia publica in acest moment e aceea de a aduce competenta din societate in primarie. E nevoie de oameni cu idei, oameni care vor sa se implice fie voluntar fie nu, e nevoie de o schimbare de sistem care poate fi facuta rapid si fara mari problem.

Apoi am scos lista intrebarilor si sfaturilor venite din partea voastra si am inceput sa citim. In cele ce urmeaza o sa redau cat se poate de exact toate raspunsurile primite de la Nicusor.

De la inceput, inainte de a citi, va averizez de faptul ca s-ar putea sa fiti surprinsi, la fel cum am fost si eu, de naturaletea si deschirea anumitor raspunsuri. Nicusor Dan mi-a demonstrat la aceasta intalnire ceea ce deja simtisem, banuiam si imi doream. Nicusor Dan nu stie sa vorbeasca altfel decat direct si simplu, fara floricele, fara raspunsuri alambicate, fara limbaj de lemn, fara sa ezite sa spuna nu stiu, nu am un raspuns, atunci cand chiar nu avea unul.

Intr-o ordine aleatoare intrebarile vostre si raspunsurile primite sunt:

  1. Cum aveti de gand sa incurajati proiectele cultural artistice (muzica, arte plastice, arte vizuale) ale artistilor independenti ( nu fac parte din uniuni/sau au parti pris-uri cu persoane cheie din administratie) in spatiile publice ale Bucurestiului? Cum puteti crea un mediu transparent in care artistii sa poata accesa proiecte fara sa se loveasca de mafia din administratia locala?

Exista trei probleme principale in acest moment:

  • Acces la spatii necesare repetitiilor sau pregatirii pentru artisti
  • Alocarea fondurilor culturale care sunt mari pentru Bucuresti – aproximativ 50 milioane euro
  • Lipsa expertizei in primarie

Trebuie schimbata clar modalitatea de alocare a fondurilor. Trebuie schimbat raportul intre ce se aloca catre unitati si ce se aloca catre proiecte. Astfel accesul artistilor la fonduri, prin proiectele independente, va fi mult mai facil. Trebuie adusi oameni priceputi, oameni competenti in primarie, in directia de cultura, oameni care sa decida criteriile prin care sunt selectionate proiectele artistilor.

 

  1. Exista un pentru plan accesibilizarea orasului pentru persoane cu deficente sau handicap locomotor/vizual?

 Au existat si exista la primarie planuri si propuneri pentru accesibilizarea orasului. Din pacate nu a existat vointa pentru ca ele sa fie implementate. Solutiile sunt simple, rampe peste tot la trecerile de pietoni si atributii pentru politia locala pentru a amenda masinile parcate ilegal, cele care blocheaza accesul pe trotuar (inclusiv pentru mamele cu carucioare) sau pe locurile pentru persoane cu dizabilitati.

 

  1. Cum va ganditi sa incurajati participarea publica? In acest moment, Bucuresti are locuitori, nu cetateni. Cum ii facem sa se gandeasca la spatiul in care locuiesc ca la „acasa”, nu la ceva al nimanui ?

 In primul rand prin comunicare permanenta, transparenta, implicarea si consultarea cetatenilor in si pentru proiectele ce vor fi implementate. Exista o mare deschidere si cu sinceritate declar acest lucru, un interes major pentru zona de comunicare online.

 

  1. Cum veti rezolva concret problema accesului in Baneasa – Aviatiei in conditiile in care in zona sunt foarte multe cladiri de birou si se construiesc inca altele, proiecte foarte mari. Exista un termen la care va angajeati sa rezolvati aceasta problema?

Problema din acea zona este veche si cunoscuta. Acolo s-a construit mult fara sa se tina cont de infrastructura existenta. Primul lucru care trebuie facut este un studiu profesionist pentru a afla cu exactitate care este incarcarea zonei si care sunt posibilitatile de fluidizare.

Solutii oarecum la indemana ar fi:

  • largirea soselelor
  • extinderea metroului cu inca 2-3 statii
  • implicarea oamenilor si firmelor din acea zona in proiecte de parteneriat public-privat prin care solutiile sa fie implementate

 

  1. In ultimii ani s-au dezvoltat foarte mult zonele de periferie (vezi Militari, Dimitrie Leonida,Pipera). Se poate face ceva (sustenabil si cu efect pe termen lung) pentu ca punctele acestea sa fie accesibile – fluidizare de transport, de trafic etc? Aceeasi intrebare pentru zona Iuliu Maniu.

 Un raspuns este la intrebarea precedenta. Pentru zona Iuliu Maniu (Nicusor Dan locuieste la Gorjului) si in genral pentru toate intrarile si iesirile din Bucuresti:

  • finalizarea centurii orasului (inclusiv poduri si pasarele) care ar prelua aproximativ 30% din traficul de intrare in Bucuresti
  • redefinirea accesului si a sensului de circulatie pe arterele pe care se face intrarea/iesirea din Bucuresti (Valea Doftanei, Preciziei, Iuliu Maniu – pentru zona Iuliu Maniu)
  • repornirea sistemului de semafoare inteligente si cresterea numarului acestora – a existat un contract semnat cu firma UTI pentru 140 (din totalul de 450) de semafoare (cu rezultate semnificative atat timp cat a functionat); contractul nu a mai functionat atunci cand primaria, fara niste motive clare, nu a mai platit mentenanta pentru acest contract

 

  1. Ati fi dispus sa investiti in niste studii de fezabilitate pentru implementarea pe piste de bicicliști in Bucuresti (am mai mers cu bicla prin oraș, dar nu am curajul efectiv sa il mai traversez pe 2 roti)?

 Pistele si infrastructura de biciclete TREBUIE incluse in strategia generala de trafic a Bucurestiului. Odata ce facem reforma RATB si imbunatatim considerabil transportul in comun, si rezolvam problema traficului, trotuarele si benzile nu vor mai fi atat de pline de masini si va fi spatiu suficient pentru infrastructura de biciclete. Am avut o intalnire saptamana trecuta cu membrii importanti ai comunitatii de biciclisti si consider ca a fost foarte productiva, se pot face foarte multe, insa este nevoie de dezbateri si consultari reale.

 

  1. Avem vreo șansa sa dezvoltam niste proiecte (fie ele si intr-un parteneriat public-privat) pentru dezvoltarea unor parcări in oraș? (Ma gândesc aici la modelul parcărilor pe mai multe nivele, din Pitești, unde poti plăti un abonament lunar sau anual sa iti lași masina, nu stiu însă daca asta tine de primăriile de sector sau de primaria Bucureștiului).

 Pana la momentul in care nu va exista un sistem de transport functional nimeni nu isi va putea asuma interzicerea parcarii pe trotuar. Presiunea este uriasa si vine in special din partea cetatenilor care merg la birou sau in alte locuri si nu au unde parca.

O prioritate in programul nostru este realizarea unui transport public de suprafata cu un orar afisat si respectat.

Cu toata sinceritatea va spun ca la nivel de Bucuresti, in primarie, in acest moment nu exista un studiu de trafic si pentru necesarul de parcari si cred ca acesta ar fi primul pas care trebuie facut.

Exista spatii de parcare in centrul Bucurestiului care au fost scoase la licitatie de catre primarie pentru parteneriate publice – private si nu s-a prezentat nimeni.

Eu personal sunt un mare sustinator al proiectelor de tip park and ride – parcari gratuite la intrarile in oras si la fiecare statie de metro principala.

 

  1. Ce rol vreti sa dati microcomunitatilor (iubitorii de animale, pasionatii de alergat sau ciclism, parintii ingrijorati de serviciile medicale pentru copii sau mamele care sustin alaptarea, etc)? Cum vreti sa va conectati cu ele si sa le incurajati sa participe la viata orasului si la rezolvarea problemelor Bucurestiului?

 Fiecare dintre microcomunitatile mentionate are o competenta pe care Primaria nu o are. Ca primar, voi incerca sa externalizez cat mai mult direct catre acestea serviciile necesare in fiecare comunitate. Iar in situatia in care microcomunitatile nu pot oferi serviciile acestea, le voi consulta oricum. Pentru fiecare grup mentionat (la care pot adauga multe altele), consultarea in acest moment ori este inexistenta ori este de fatada.

  1. Veti incepe sa aplicati Ordonanta referitoare la consolidarea cladirilor cu risc seismic din Bucuresti?

 Sunt doi factori importanti in discutie. Bani pentru consolidarea cladirilor exista si vor exista – exista un fond guvernamental care nu este accesat si care poate fi marit si exista fonduri europene care pot fi accesate extrem de usor. Imprumuturile pentru consolidare pot fi facute pentru un termen de 25 de ani si nu exista dobanda.

Din pacate pana acum primaria a venit mereu in proiecte cu firmele ei corupte si nu a oferit acces catre documentatia proiectului. Aceste lucruri le vom schimba pentru a inlatura reticienta oamenilor.

Al doilea aspect este legat de persoanele care se opun consolidarilor si care nu sunt amendate de catre primarie. In primarie nu a existat vointa pentru a face ceva cu aceste persoane. Nu exista baza de date cu persoanele in cadrul primariilor. Solutia pe care noi am sustinut-o si o sustinem este o expropriere temporara. Casele pot fi luate temporar, efectuate lucrarile transparent iar apoi imobilul va fi returnat catre proprietar care la randul lui va returna suma de plata, fara nici o dobanda.

Primaria trebuie sa promoveze proiectele de succes, primaria trebuie sa finalizeze proiectele in care este implicata in 6 luni si nu in 5 ani ca pana acum.

Pentru zonele protejate, acolo unde sunt necesare avize de la Ministerul Culturii, in primul rand primaria trebuie sa informeze cetatenii. Cred ca in acest moment sunt sub 50% cetateni ce locuiesc in zone protejate si stiu acest lucru.

Avizele de la Ministerul Culturii se obtin de la o comisie din care fac parte 3 persoane, toate 3 foarte corupte. S-au emis extrem de multe avize cu probleme majore.

Primaria poate imprumuta personal acestei comisii, primaria poate ajuta cetatenii prin preluare interactiunii in mod direct cu Ministerul Culturii.

 

  1. Transportul public, ce solutii credeti ca exista pentru a-l face sa functioneze si sa fie o alternativa in zonele sufocate de trafic?

 Vezi raspunsul la intrebarea 7

 

  1. Ati facut o analiza in ultimii 5 ani, pe ce categorii bugetare s-a cheltuit bugetul Bucurestiului si daca s-a respectat vreun principiu de buna guvernare in alocarea fondurilor?

Am facut o analiza in 2 ani dintre ultimii 5 ani, si am si facut o conferinta de presa la inceputul anului curent pe bugetul pe 2016 (vizualizati clipurile mai jos). Din pacate nu este transparent nici bugtul nici executia bugetara. Bugetul pentru 2016 se gaseste (aproape indescifrabil) pe 1500-2000 pagini, pe cand bugetul Londrei de 11 miliarde de lire sterline este cuprins in 96 de pagini, cu o transparenta si explicatii foarte clare asupra alocarii resurselor.

Pe langa faptul ca bugetele Bucurestiului an de an se aproba foarte tarziu (in luna martie de regula pentru anul in curs), acestea nu se fac cu consultare publica si sunt aproape identice. Ca exemplu aproximativ 100 milioane de euro sunt atribuiti anual la „alte cheltuieli cu bunuri si servicii” care NU sunt detaliate, nu se stie unde se duc. Sume mari se mai duc la ALPAB (panselute) si la administratia strazilor; la ALPAB, dupa cum bine stiti, o analiza a Curtii de Conturi a gasit adaosuri practicate de furnizori care ajung până la peste 2.000%. Aceste gauri negre trebuie inchise, si doar cu transparenta tuturor contractelor si facturilor se poate face acest lucru, acesta fiind unul dintre punctele principale ale programului meu.

Bugetul Primariei:

 

  1. Ce parere aveti despre cuplurile gay si despre romi? Cum vedeti respectarea drepturilor acestora si a altor minoritati?

 Voi fi garantul respectarii drepturilor tuturor minoritatilor. In ceea ce priveste problema populatiei rome, una dintre problemele acestei comunitati este educatia, si vreau sa gasesc solutii care sa reduca diferenta de educatie pentru copii romi.

 

  1. La ora actuala, principala frana a investitilor private de orice fel si mai ales a celor imobiliare este birocratia uriasa pentru obtinerea autorizatiilor de urbanism. Intelegem necesitatea obtinerii tuturor studiilor, avizelor si autorizatiilor, dar putem spera la o reducere a timpului de obtinere a acestora, pentru ca asta este o problema majora la ora actuala. In acest sens, ce initiative legislative propuse Parlamentului si reglementari aveti in vedere in calitate de Primar General? Cum credeti ca veti putea responsabiliza angajatii din primarie?

Ne propunem eliminarea totala a birocratiei si respectarea termenelor si procedurilor asumate pentru obtinerea oricarui aviz necesar cetatenilor si investitorilor. Dorim implementarea unui sistem de management al performantei pentru toti angajatii din primarie cu obiective si fise de post clare si un corp de control pentru controlul funtionarilor publici.

 

  1. Aveti in plan reorganizarea si regandirea rolului si atributiilor politiei locale (in subordinea primariei). Ar putea ajuta de exemplu si mai ales ar putea aduce bani la buget prin aplicarea de amenzi pentru parcare ilegala (peste tot in Bucuresti), nerespectarea accesului in parc fara animale, etc.

 

Politia locala a carei activitate este definita prin legea 155 poate fi cu siguranta folosita (intra in atributiile ei) pentru supravegherea parcurilor, spitalelor, scolilor, parcarilor si pentru aplicarea legilor, amenzilor si sanctiunilor (definite prin hotarari de consiliu local). Cu siguranta atributiile politiei locale pot fi definite si mai bine si la fel ca orice alt functionar public, trebuie si vor avea o fisa de post care le va clarifica activitatea. Corpul de control din primarie va verifica si angajatii politiei locale.

 

  1. Cum vedeti rezolvarea problemei animalelor comunitare (caini, pisici). Campania inceputa datorita presiunilor media dupa incidentul nefericit de acum cativa ani cum s-a finalizat? Cand vor fi prezentate rezultatele acesteia? Ce veti face in continuare?

Sunt 3 puncte importante – sa nu existe caini pe strazi fara stapan; sa nu omoram cainii, ci sa ii sterilizam; sa avem grija ca sa nu apara altii noi. Sunt convins ca printr-o politica inteligenta vom putea da spre adoptie cele cateva mii de caini care mai sunt fara stapan in Bucuresti, iar costurile lor pentru mentinerea lor in adaposturi rezonabile sunt mici fata de bugetele de pana acum cheltuite pe asa ceva. Trebuie insa transparentizate total cheltuielile. Trebuie sa prevenim sa apara alti caini fara stapan, si asta oferind sterilizare gratuitata bine comunicata catre toata lumea si amenzi foarte mari pt cine arunca puii in strada.

 

  1. Exista solutii si proiecte pentru zone cum ar fi Gara de Nord si partial Centrul Vechi, zone care sunt aproape „inundate” de oameni ai straz, fara case, persoane certate cu legea, persoane dependente de alcool sau droguri? Zona Gara de Nord este in orice moment al zilei o zona nesigura pentru cetateni si in acelasi timp un pericol pentru sanatatea oamenilor. Politia din zona nu actioneaza de ani de zile.

 Este o problema de asistenta sociala. Trebuie sa dezvoltam pe de-o parte adaposturi de noapte pentru categoriile mentionate de persoane, si sa stimulam intreprinderile sociale care pot sa ii reintegreze. Politia locala trebuie sa fie cu adevarat garantul securitatii cetatenilor in aceste zone. In afara intrebarilor de mai sus, un alt lucru discutat si care este bine definit in programul USB, este cel legat de invatamant. Nicusor Dan si echipa lui doresc si sustin solutii pentru program de invatare doar dimineata (si bineinteles after school pentru doritori). Se doreste stimularea corpului profesoral prin dezvoltarea zonelor extra curiculare de catre primarie.

In timp ce scriam cele de mai sus am dat peste articolul de aici si intr-un fel am zis in gand „Doamne ajuta!” :)

Nicusor Dan a avut si o sesiune de Ask Me Anything live Q&A session pe Reddit.  Puteti vizualiza aici cum a descurs. 

Si nu uitati, mergeti sa votati! O faceti pentru voi si pentru familiile voastre.

 

 

Screen-Shot-2016-05-26-at-17.16.26