Un foarte bun prieten mi-a spus acum ceva vreme ca Valcea e cel mai frumos judet din tara si Oltenia de sub munte cea mai frumoasa zona turistica din Romania.

In primavara am fost la Olanesti si am vizitat Parcul National Buila Vanturita, anul trecut am parcurs toata Transalpina venind dinspre Sibiu. Anul acesta am hotarat sa vizitam Voineasa si imprejurimile ei. Am fost intr-o formula restransa, doar noi impreuna cu Raducu, copiii cei mari, David si Rebecca fiind plecati in tabara de pictura.

Rezervarile le-am facut folosind booking.com. Asa am gasit singurul hotel decent din zona Voineasa (mai sunt insa cateva pensiuni foarte ok), hotelul Zan.

Zona Voineasa este absolut superba. Daca ajungeti aici trebuie neaparat sa parcurgeti drumul de la Valea Macesului la Ciunget apoi la lacul Petrimanu si mai departe pana la lacul Galbenu. Este drum forestier, insa este accesibil masinilor. Cateva detalii despre zona aveti aici si aici, e un loc in care va garantez ca ati vrea sa reveniti oricand (Bogdana a fost si iarna si din spusele ei locul este parca desprins din povesti)

Un alt drum care merita facut este cel forestier de la Voineasa la barajul Vidra, insa atentie, sunt zone cu parchet in lucru (zone in care se incarca lemnele) si aveti toate sansele sa va intalniti cu cel putin un trailer cu lemne si drumul este uneori ingust. Altfel, este ok de parcurs cu masina (recomand 4×4) si il recomandam in loc de varianta batatorita asfaltata, pentru peisaje uimitoare. Daca totusi, alegeti varianta mai linistita, adica drumul asfaltat DN7A care duce la Obarsia Lotrului, sa nu credeti ca e mai putin spectaculos, si musai sa va opriti la unul din producatorii de miere pe care ii veti gasi pe marginea drumului si sa incercati produsele acestora. Apoi, mai departe de la Obarsie spre Transalpina sa nu ratati stana Stefanu unde noi am mancat devorat cea mai buna tocanita de oaie (aveau si de vita) pe care am mancat-o vreodata.

Pe cat de frumoase sunt acele locuri, pe atat de surprinsi am fost dupa ce am cotit din drumul principal spre ceea ce odata a fost principala atractie a statiunii Voineasa, punctul zero, platoul pe care se afla hotelul Lotru si vilele de langa el. Pana in anul 2010 vilele si hotelul au functionat chiar daca investitii nu au mai fost facute probabil de la inaugurarea acestora. In statiune, de fapt in hotelul Lotru, care este urias si domina vizual toata zona, au functionat o baza de tratament, un cinematograf, un restaurant si un complex comercial. Toate au fost construite de comunisti, apoi preluate de SIND Romania si mai apoi impartite intre mai multe federatii sindicale. Atunci a inceput dezastrul care azi inseamna investitii zero, vile si hoteluri lasate in paragina care probabil la un moment dat vor disparea pentru ca apoi sa fie valorificat pamantul de sub ele. Nu am sa inteleg niciodata cum se pot intampla asemenea lucruri, cum zone cu un potential turistic enorm sunt lasate in paragina, cum nimeni, absolut nimeni nu face nimic pentru a salva aceste locuri si constructiile care odata gazduiau sute sau poate mii de turisti in conditii mai mult decat decente.

Pentru ca surpriza sa fie completa, dupa ce am stat de vorba cu diversi localnici despre dezastrul lasat in urma de sindicate, acestia ne-au trimis sa vizitam si statiunea fantoma de la Vidra.

Vidra, statiunea care a fost proiectata si construita pana la un anumit punct de arhitecti elvetieni, Vidra statiunea din Romania care avea zapada aproape 6 luni pe an (are si acum 4 luni de zapada), Vidra, statiunea proiectata pentru a gazdui Universiada de iarna, a fost lasata in paragina acum mai bine de 20 de ani, atunci cand ea a fost preluata de sindicate. Din ceea ce exista in interiorul hotelurilor a fost valorificat tot ceea ce se putea valorifica, au fost mutate in alte hoteluri de pe litoral bucatariile, mobile, usile si geamurile. Ceea ce a ramas a fost distrus de vreme.

La Vidra a existat chiar si un teleschi functional, dar care nu a apucat sa transporte vreun calator, fiindca era programat a fi inaugurat in iarna lui 1989. Odata cu preluarea statiunii de catre sindicate, motorul a fost luat si valorificat. Partia de schi este acum acoperita cu vegetatie iar ceea ce a mai ramas din teleschi, plin de rugina, vedeti mai jos.

Acum in cele cateva camere care mai au usi si geamuri, pe timpul verii “locuiesc” culegatorii de fructe de padure si ciuperci care impanzesc zona in luna August.

Atmosfera este mai mult decat dezolanta. Eu nu am mai vazut asa ceva niciodata in viata mea, nici macar in filme. Vidra este acum statiunea groazei, de fapt cred ca este o locatie perfecta pentru un proiect cinematografic sau unul fotografic care sa surprinda nepasarea cu care anumiti oameni si-au batut pur si simplu joc de tara in care traim. Nu pot exprima in cuvinte amestecul de sentimente pe care le-am simtit atunci cand am vazut ce a mai ramas din ceea ce odata se dorea a fi perla turismului montan din Romania. Priviti fotografiile de mai jos si poate veti reusi sa intelegeti.

Statiunile Vidra si Voineasa, ruinele ce au ramas din ele, sunt in continuare administrate de catre diverse sindicate din Romania. Absolut nimeni din guvernul Romaniei, mai bine de 20 de ani, nu a incercat vreodata sa faca ceva pentru aceste locuri minunate. Singurii carora le pasa sunt localnicii care s-au straduit si se straduie in continuare sa ascunda si acopere dezastrul lasat in urma de falimentarul turism sindical.

Repet, intreaga zona, de la Valea Macesului, Voineasa, Vidra, Obarsia Lotrului si mai apoi Transalpina, este superba. Potentialul turistic este unul similar Austriei sau Elvetiei. De fapt zona este plina de turisti straini, in special veniti din Germania si Ungaria.

In plimbarile noastre am descoperit inca un hotel/han care arata senzational si in care se mananca absolut fantastic. Se cheama Hanul Haiducilor si dupa ce am vazut cum arata camera (apartamentul duplex) pentru 5 persoane am promis ca o sa revenim curand la Obarsia Lotrului si Vidra. Cel mai probabil vom face acest lucru la iarna pentru a incerca si partiile de langa Vidra, partii despre care am auzit numai lucruri bune si foarte bune.

Mergeti si vizitati Voineasa, Vidra, Obarsia Lotrului, Transalpina, Ranca, Horezu, merita fiecare secunda pe care o veti petrece aici. Cu toate ca au in spate si povesti triste, cred ca aceaste locuri pot candida cu succes la topul celor mai frumoase zone turistice din Romania.