Despre copii, sport si fast food sau despre cum sa alergam si apoi sa NU ne indopam

Despre copii, sport si fast food sau despre cum sa alergam si apoi sa NU ne indopam

Faptul ca noua ne place sportul cred ca nu mai este un secret pentru voi. De mai bine de 4 ani alergam iar de anul trecut de cand am descoperit programul Revvolution pot spune ca lucrurile s-au schimbat mult in bine din perspectiva mancatului sanatos si in general a unei vieti sportive si sanatoase.

Am incercat mereu si eu zic ca am reusit sa transmitem si catre Raducu, David si Rebecca principiile si credintele noastre despre ceea ce inseamna o viata sanatoasa in care sportul si alimentatia echilibrata sa reprezinte niste constante. Copiii nostri inoata, schiaza, merg pe bicicleta, alearga, au facut sau mai fac inca tenis, baschet si volei. Nu am incercat niciodata sa ii oprim atunci cand au dorit sa faca sau sa incerce vreun sport, i-am incurajat si ajutat si am cautat mereu sa gasim echilibrul necesar intre sport si celelalte activitati zilnice ce fac parte din viata lor.

Mancatul sanatos si alimentatia echilibrata sunt lucruri pe care le-am imbratisat si le promovam zilnic mai ales catre copii de cativa ani. Nu vreau sa ne intelegeti gresit. Copiii nostri mananca, de exemplu, ciocolata sau alte dulciuri, mananca carne de porc sau orice altceva le place dar o fac in cantitati moderate si mai ales o fac stiind ca unele alimente mancate in cantitati mari le pot face rau. Nu am incercat niciodata sa ii oprim sa manance ceva dar le-am explicat mereu ceea ce credem noi despre anumite alimente. In plus, probabil lucrul cel mai important pentru orice copil, puterea exemplului a fost si este determinanta in obiceiurile si deprinderile pe care copiii le vor avea mai tarziu. Probabil ca mai ales prin puterea exemplului am ajuns in situatia ca pana in acest moment la 11, 8 si 6 ani, copiii nostri sa nu fi consumat niciodata Cola, Pepsi sau in general bauturi acidulate. Copiii nostri, exceptand inghetata pe care au testa-o de cateva ori, au mancat o singura data (si atunci un sandwich toast) produse de tip fast food. As putea continua si cu alte exemple dar vreau sa ma intelegeti cat mai clar. Noi facem aceste lucruri pentru ca asa credem ca este bine si sanatos, nu judecam pe nimeni altcineva care are alte alegeri si alte principii, nu am incercat si nu incercam intr-un mod direct sa schimbam optiunile altor copii sau ale parintilor acestora.

Sa revenim la sport. Alergatul este unul din sporturile pe care noi am ales sa il practicam. Am inceput timid prin a alerga pe strazile din jurul casei, apoi am avansat pana in parc, a urmat prima cursa de 5 km si acum avem la activ multe stafete, cross-uri si cateva semi marathoane. Recunosc ca nu alergam in mod constant (in schimb la Revvolution mergem de minim 3 ori pe saptamana) dar o facem mereu cu placere. Vazandu-ne ca alergam (puterea exemplului de care va povesteam mai sus) copiii nostri si-au dorit si ei sa o faca. Probabil ca a contat si faptul ca au fost incurajati si de la scoala. Rebecca a fost prima care si-a dorit sa o inscriem la una din cursele copiilor ce se organizeaza mereu “in deschiderea” curselor de adulti la care alergam noi. A urmat apoi David iar in cazul lui Raducu va pot spune ca la ultima cursa la care au alergat fratii lui (el neavand inca varsta necesara pentru inscriere) a fost o adevarata tragedie faptul ca el nu a putut participa.

Toti trei au alergat impreuna cu noi la Color Run si apoi, mai de curand la Family Run. Totusi, la cursele individuale pentru copii am renuntat de ceva vreme. Motivele principale sunt doua. Primul este acela ca pana in acest moment nu am intalnit nicio cursa pentru copii la care sa nu fie un haos maxim la start si la sosire. Cred ca acest aspect tine de faptul ca organizatorii inca nu au experienta necesara pentru asa ceva si parintii nu au educatia si obisnuinta unor asemenea evenimente.

Al doilea motiv care are legatura si cu acest articol si despre care am mai scris este acela ca organizatorii au facut si insista in aceeasi directie, niste alegeri cel putin nefericite si neinspirate in privinta sponsorilor pentru cursele copiilor.

Am citit azi un articol la prietenul Emilian care m-a intristat, m-a pus pe ganduri si m-a facut sa scriu aceste randuri. Pe scurt, Bucharest RUNNING CLUB (BRC), organizatorul Bucharest MARATHON, Bucharest HALF MARATHON si Bucharest 10k&FAMILY RUN, a anuntat ca toate cursele destinate copiilor nu vor mai avea clasament si, in consecinta, nici premii bazate pe clasament. Wow am zis prima oara, o super idee. Asta pana am citit si continuarea care spunea ca “toti participantii la cursa copiilor vor primi o medalie de participare si un voucher din partea McDonalds, compania care sponsorizeaza competitia celor mici. Am mai citit inca odata pentru a fi sigur ca am citit bine apoi am intrat pe pagina organizatorului pentru a ma convinge ca e totul e adevarat. Din pacate, chiar este. In comunicatul de presa publicat pe site de organizator in data de 29.04, se spune doar ca toti participantii vor primi medalii. Sponsorul cursei copiilor de la Semimrathonul Bucuresti este nimeni alta decat faimoasa companie producatoare de mancare “sanatoasa” pentru copii, Mc Donalds!!! La finalul cursei, toti copii vor primi drept rasplata pentru efortul lor si pentru faptul ca le place sa alerge si sa faca miscare niste vouchere pe care le pot folosi pentru a-si cumpara produse din orice Mc Donalds.
Faptul ca toti participantii vor primi medalii si vouchere de la Mc Donalds este mentionat in mai multe surse:

Cursele copiilor de la evenimentele Bucharest Running Club, necompetitive

Bucharest RUNNING CLUB anunta organizarea Curselor Copiilor in mod necompetitiv!

Bucharest Running Club elimină clasamentele și premiile la cursele copiilor

Totul pare a fi preluat dintr-un comunicat trimis de cei de la BRC.

Dupa ce am fost tras de urechi ca nu ma documentez cum trebuie si ca prezint lucruri neadevarate in articol, am intrat azi 30.04 in posesia comunicatului oficial trimis de BCR in data de 27.04. Atunci cand eu am scris articolul, am descoperit initial informatia, asa cum am si mentionat, pe biciclistul.ro (aveti link-ul articolului mai sus). Eram in data de 27.04. Azi am fost atentionat ca pe site-ul oficial nu scrie de vouchere. Am verificat si pe data de 29.04, la doua zile dupa articolul scris de mine, organizatorul a publicat pe site un comunicat in care nu scrie nimic despre vouchere si in care textul pare a fi modificat. Am reverificat toate sursele (unele din ele le aveti mai sus), am facut de data asta si print screen-uri si am facut demersurile necesare pentru a primi pe email comunicatul oficial trimis de BRC. Comunicatul il aveti mai jos si in el scrie negru pe alb ca toti participantii vor primi vouchere de la Mc Donalds. Ce ar mai fi de spus mai mult?! Ca BRC incearca sa ascunda evidentele si sa acopere niste lucruri care din punctul meu (si nu numai al meu) nu isi au locul langa ideea de sport si langa copii si adolescenti? Ca BRC una spune in comunicatul oficial trimis pe email si apoi alta pe site-ul competitiei, acolo unde absolut toata lumea poate avea acces la informatie? Ca BRC a scos intentionat din textul de pe site informatia ca toti participantii, toti copiii vor primi vouchere de la Mc Donalds (probabil inainte de cursa, in punga inmanata odata cu kit-ul de participare)? Va las pe voi sa judecati nu inainte de a va invita sa cititi pana la final, tot articolul si comunicatul de presa.

(NB: am eliminat datele de contact ale celor doua doamne de la finalul articolului)

Nu este primul an in care Mc Donalds sponsorizeaza cursa copiilor, prima oara cand am aflat despre acesta alaturare mi s-a parut total deplasata si nepotrivita. Acum dupa 2 ani (intre timp mi s-a atras atentia ca Mc Donalds sponsorizeaza cursa copiilor de 5 ani), observ ca sponsorul este acelasi si inclin sa cred ca oamenii care organizeaza acest eveniment fie nu au copii, fie nu stiu ce inseamna sportul si alimentatia echilibrata si sanatoasa fie, cel mai grav, nu cred in ceea ce promoveaza si in lucrurile pe care le fac. A alatura un eveniment sportiv pentru copii cu un brand producator de alimente de tip junk food, fast food, alimente ce contin un nivel ridicat de calorii din zahar si grasimi saturate sau nesaturate, mie unul mi se pare o bataie de joc. Inteleg perspectiva banilor ce vin de la Mc Donalds, bani ce probabil ca sunt mult mai multi decat ar fi dispus sa plateasca orice alt sponsor, inteleg si faptul ca Mc Donalds sponsorizeaza cursa de cativa ani, parteneriatul e vechi, dar in continuare, mi se pare total nepotrivit. Intr-un fel e ca si cum ai organiza un eveniment despre prevenirea cancerului pulmonar, iar ca sponsor al evenimentului ai alege unul din marii producatori de tigari.

Cei de la Mc Donalds pot fi acuzati de ipocrizie, dar pe de alta parte ma intreb cum ceilalti sponsori ai evenimentului, OMV Petrom sponsorul oficial al intregului eveniment, Adidas sponsorul tehnic al evenimentului, oameni de sport implicati in organizare, nu au luat atitudine pana acum si in continuare nu o fac.

Ma intreb oare cati parinti au decis la fel ca si noi sa renunte la inscrierea copiilor in aceasta cursa (si) doar pentru ca nu cred ca sportul in general, alergarea si copiii pot avea vreodata vreo legatura cu mancarea de tip fast food?!?

La final, dupa ce ne-am sfatuit impreuna, eu si Bogdana, am decis ca in situatia in care lucrurile nu se vor schimba si organizatorii, cei de la Bucharest Running Club nu vor avea o pozitie oficiala referitor la cele de mai sus, pentru noi cursa din 14 Mai, Bucharest Half Marathon, va fi ultima cursa organizata de cei de la  Bucharest Running Club la care ne vom inscrie si vom participa.

Update 1:

Articolul in forma initiala a creat ceva discutii. Am facut anumite modificari si adaugiri mai sus si pana la proba contrarie ele vor ramane in articol in aceasta forma. Intre timp pentru ca totul sa fie clar, dupa publicarea articolului, am scris (si) organizatorului pentru a-l intreba daca vor exista vouchere sau nu.Oricum ar fi, parerea mea despre faptul ca alergatul, sportul in general, copiii si Mc Donalds nu au ce cauta impreuna in aceeasi propozitie, raman neschimbate.

Update 2:

Asa cum am scris si mai sus articolul a generat ceva reactii si am fost atentionat si tras de urechi ca pe site-ul oficial nu scrie de vouchere si ca de fapt Mc Donalds nu va da vouchere. In 27 scria, pe 29 voucherele au disparut de pe site dar nu si din comunicatul oficial trimis de BCR si in posesia caruia am intrat. (print screen-uri in articol, mai sus).

Am lasat in articol toate lucrurile scrise initial (taiate) si absolut tot ce am adaugat ulterior (marcat cu albastru, rosu si italic).

Ca sa fie lucrurile si mai clare, aveti mai jos un istoric pe zile (chiar si ore) al intamplarilor. 

In data de 28 aprilie, in jurul pranzului (12:00-13:00) am publicat articolul de mai sus, ca reactie la ceea ce vazusem publicat la Emilian, Emilian care preluase comunicatul de presa trimis in data de 27 aprilie de catre Bucharest Running Club, pe care il aveti mai sus. Pe pagina de facebook a Bucharest Running Club se afla acelasi comunicat, cu o „mica modificare”, dispare fara urma o particica din text, si anume:  „și un voucher din partea McDonald’s.” Aceeasi modificare apare si in  comunicatul publicat pe site-ul organizatorului. Aveti screenshoturile de pe site-urile care au preluat comunicatul original mai jos (si absolut toate sunt site-uri cu reputatie) Sambata si azi am avut mai multe discutii pe facebook in care am fost acuzati ca denaturam faptele, ca nu ne informam din sursele corecte, ce mai, ca mintim, atata timp cat pe site-ul organizatorului nu apare ca s-ar da vreun voucher. Se dovedeste ca de fapt nu noi am fost cei care am denaturat faptele. 

Deci, ca sa rezumam: comunicatul initial transmis catre public a anuntat ca vor fi oferite vouchere, iar ulterior a fost schimbat fara niciun alt anunt prealabil si au ramas doar medaliile de participare. 

Intrebarile pe care le punem acum sunt urmatoarele:

Cine a decis scoaterea acelei bucati de text din comunicatul oficial? Bucharest Running Club si /sau McDonalds?

De ce s-a decis scoaterea acelei bucati si de ce s-a facut „pe sest”, in conditiile in care comunicatul initial deja fusese preluat pe mai multe site-uri/bloguri?

Pana la urma ce primesc copiii?

Mi-as dori ca pe viitor sa nu mai fie nici loc de discutii, nici de gafe de PR/comunicare si sa se inteleaga faptul ca o competitie sportiva are ca principala si singura valoare fair play-ul. 

Update 3

La o zi dupa publicarea update-urilor de mai sus si dupa ce le-am scris celor de la Bucharest Running Club, am primit un email de la doamna Oana Nastase, director BRC prin care eram intrebati daca dorim sa ne intalnim pentru a discuta despre subiectul abordat de noi in articol. Am multumim pentru invitatie si am dat curs acesteia. Joi, 04 Mai, am fost la sediul BRC unde am cunoscut intreaga echipa implicata in organizarea semimaratonului si a celorlalte curse din portofoliul BRC.

A fost o intalnire foarte ok care a durat aproape doua ore. La intalnire au participat doamna director Oana Nastase, doamna PR manager Roxana Sirbu Fer, iar pe final ni s-a alaturat si doamna presedinte Valeria Racila.  Am discutat extrem de deschis despre ce inseamna organizarea unei curse de alergare in Romania, cu bune si mai ales cu rele. Am discutat despre cate obstacole si cate probleme de rezolvat au organizatorii. Am discutat despre ce inseamna cursele pentru copii si cele pentru adolescenti, despre cat de complicat este sa relationezi si sa multumesti parintii copiilor ce participa la aceste curse. Am dezbatut subiectul sportului in scoala si in viata copiilor din ziua de azi. Am aflat ca pe langa implicarea in organizarea curselor, BRC face in fiecare an de minim 3 ori vizite in scoli si licee impreuna cu sportivi sau vedete TV prin care incearca sa promoveze sportul catre copii.

Despre cursa copiilor de la Semi Maratonul Bucuresti si sponsorul acesteia Mc Donalds am discutat in cea mai mare parte a intalnirii. Am aflat faptul ca trimiterea pe email a comunicatului si publicarea acestuia pe site intr-o forma diferita a fost o eroare. De fapt din dorinta de a „misca” lucrurile, sub presiunea timpului si fara a avea un raspuns concret de la sponsor, a fost trimis primul comunicat pe email. Ulterior pe site, pentru ca nu exista inca un raspuns concret de la sponsor, comunicatul a fost publicat fara a mentiona faptul ca se vor oferi vouchere.

Am discutat si despre cat de oportun este ca o cursa de alergare pentru copii sa fie sponsorizata de un producator si vanzator de fast food. Ni s-a transmis faptul ca echipa Mc Donalds Romania este extrem de serioasa si implicata in organizarea evenimentelor sponsorizate si acesta este unul din motivele pentru care ei sunt sponsorii cursei de 5 ani incoace. Pe de alta parte, cei de la BRC sunt si au fost mereu deschisi catre orice alta companie care doreste sa se implice in sponsorizarea curselor organizate de ei. Ni s-a promis ca in viitor vom discuta mai mult despre potentialii sponsori pentru cursa copiilor, despre posibilitatile de a imbunatati modul in care aceasta cursa este organizata si se desfasoara.

Am plecat de la intalnire cu promisiunea ca se va incerca eliminarea voucherelor si ca vom fi instiintati imediat ce sponsorii isi vor da acordul final pe modul in care vor fi premiati participantii.

Aseara tarziu am primit emailul de la doamna Oana Nastase prin care eram informati ca vor fi trimise comunicate de presa actualizate si ca in ceea ce priveste cursa copiilor, fiecare copil inscris va primi un cupon de tombola la finalul cursei si vor fi oferite premii la tombola prin tragere la sorti. Premiile sunt cate o bicicleta per categorie de varsta si gen. De asemenea Mc Donalds va premia cu echipament sportiv si scolile si liceele cu cei mai multi participanti inscrisi la cursa copiilor si la cursa adolescentilor.

In concluzie, iata ca se poate si altfel. Multumim echipei BRC si doamnei Oana Nastase pentru faptul ca a tinut cont de opinia noastra (si nu numai a noastra) si ca a gasit o solutie absolut ok pentru eliminarea voucherelor. Noi vom fi in continuare, asa cum am promis, langa echipa BRC atunci cand va fi nevoie de sfaturile noastre si chiar de implicarea si ajutorul nostru pentru organizarea curselor pentru copii.

In continuare sustinem faptul ca orice alaturare intre o companie de junkfood si o cursa pentru copii este in totalitate nefericita si nu ne-am ferit deloc sa o spunem verde in fata in discutia purtata joi, insa vedem ca o mica victorie renuntarea la aceste vouchere. Ca a fost decizie strategica si ca a avut sau nu legatura cu articolul nostru in forma lui initiala nici nu mai conteaza. 

 

 

8 Comments

  1. Parca la noi exsita o lege prin care produsele nocive sa nu fie asociate sportului? Stiu ca la una dintre competitii am incercat sa aduc un brand de tigari ca sponsor. Daca am lua atitudine mai multi parinti poate am putea renunta la junkfood in competitiile sportive. Insa eu nici nu vad firmele de produse bio sa se inghesuie cu sponsorizari.

    Reply
    • Carmen, dar nu trebuie sa fie sponsor firma de produse bio, hai sa nu mai ducem lucrurile in extreme. De ce nu vine un Dove baby, care altfel baga bani seriosi in promovare sunt zeci de exemple de branduri care ar putea lua locul. Sa nu mai zic ca e o ocazie de promovare la fata locului excelenta, la cati copii vin.

      Reply
  2. Rezonez perfect cu parerea ta. Iar organizarea lasa de dorit rau, ultima data am fost foarte dezamagiti, nu vom mai merge

    Reply
  3. Promovarea e una si se face dintr-un buget, sponsorizarea e alta si se scade intr-o masura din impozit. Practic sponsorul dirijeaza o parte din impozit spre ceva. Ce ar putea sponsoriza Mc si sa fie social acceptabil, ca principiu? :) Banuiesc ca aceeasi reactie ar fi daca ar sponsoriza campanie de testare pt cancerul de san, ca sa raman in sfera blogului :) ai recomanda femeilor sa nu mearga la testare pt ca e sponsor Mc, e mai important principiul decat viata? Apoi, Dove nu cred ca e firma in sine, iar multe firme au principii de genul daca sponsorizeaza ceva, nu sponsorizeaza evenimente cu care acel ceva ar putea intra in concurenta, sau nu se asociaza ca marca in cazul in care e asociata o marca concurenta etc. Dar te poti implica in cautarea de sponsori si vezi exact ce si cum…

    Reply
    • Probabil ca orice altceva in afara de o competitie sportiva pentru copii ar fi o idee mult mai buna si mai putin cinica de sponsorizare pentru Mc Donalds. Sportul, copiii si Mc Donalds din punctul meu de vedere (si nu numai al meu) nu au loc in aceeasi propozitie.

      Reply
      • Si da Diana, daca Mc Donalds ar fi dat copiilor carti sau echipament sportiv de exemplu, in loc de vouchere pentru Happy Meal, probabil ca nu as fi scris acest articol. Asta asa ca da discutam de principii si sa intelegem ca intr-o normalitate banii nu ar trebui sa bata principiile mai ales daca in discutie sunt copii. Si daca organizatorii nu inteleg asta dupa 5 ani e si mai grav!

        Reply
  4. Glumind, poate vor să sponsorizeze cu jucăriile din promoția din acele zile și mărul și salata de varză (parcă de-asta au!)
    Felicitări pentru că ai pus în discuție așa ceva.

    Reply
  5. Nu știu dacă numai în România se întâmplă lucrul acesta, dar observ foarte multe întâmplări de genul celei descrise mai sus: evenimente despre alăptare susținute de branduri producătoare de lapte praf, evenimente despre alimentația sănătoasă susținute, de… iată, producători de junk food.
    Pentru că, de fapt, banii sunt importanți. Valorile nu (mai) există. Există în schimb foarte multă ipocrizie.
    Și eu sunt de părere că lucrurile astea trebuie sancționate, chiar dacă pare (sau poate chiar este, deși refuz să cred asta) o lupt cu morile de vânt…

    Reply

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *