Banuiesc ca titlul articolului va va duce cu gandul la pericolele existente in online la care sunt expusi copiii si adolescentii din ziua de azi. Nu gresiti, despre asta este vorba in acest articol, numai ca el va va prezenta experienta noastra personala (de fapt a Rebeccai) pe care am avut-o cu o aplicatie folosita probabil de zeci de mii de adolescenti in Romania.

Sa incepem cu inceputul – Rebecca are telefonul ei de cativa ani. Este posesoarea si a unui abonament Orange cu costuri minime ce ofera minute nelimitate in retea si trafic pe internet mai mult decat rezonabil. In general telefonul il foloseste doar in wireless, aplicatiile pe care le foloseste sunt setate pentru a fi folosite doar in wireless si in plus are restrictii la instalare de aplicatii, contul de ITUNES alocat fiind cel al Bogdanei. Telefonul ei este configurat, atat cat ne-am priceput noi si am considerat de cuvinta, pentru un copil de 12 ani.

Ca orice adolescent sau preadolescent din ziua de azi, Rebecca iubeste aplicatii ce pentru noi adultii nu prezinta nici un interes si pe care nu le vom folosi vreodata. De departe aplicatia pe care o foloseste cel mai mult este Musical.ly. Cati dintre voi ati auzit de aceasta aplicatie?

Musical.ly este o aplicatie de tip video social network, produsa in China, de fapt o retea sociala creata in jurul unei aplicatii video. Aplicatia te lasa sa canti piesa preferata intr-un videoclip in care mimezi versurile si/sau te joci cu camera video a telefonului.

Aplicatia a fost lansata in August 2014 iar in Mai 2017 aplicatia avea peste 200 de milioane de utilizatori si peste 12 milioane de video-uri postate in aplicatie zilnic. Utilizatorii pot inregistra filmari de la 15 secunde pana la un minut, iar dupa ce filmarea a fost facuta ea poate fi editata si apoi pot fi adugate pe fundal diferite melodii. Aplicatia mai este numita si „cea mai tanara aplicatie de socializare on-line” si asta pentru ca are drept utilizatori milioane de copii din toata lumea.

Rebecca a luat contact prima oara cu aplicatia, la scoala, in cercul ei de prieteni. De altfel tot de la scoala a venit si cu rugamintea de a avea si ea telefon la fel ca aproape toti ceilalti copii. In paranteza trebuie sa spun despre faptul ca scoala avea un regulament foarte clar care interzicea folosirea telefoanelor, regulament ce ulterior s-a modificat si a permis folosirea in pauze iar apoi nu a mai fost aproape deloc aplicat. Au existat inclusiv momente in care telefoanele copiilor au sunat inclusiv in timpul orelor, dar asta e o alta poveste despre care am mai scris.

Rebecca a beneficiat de „training” intensiv acasa, pentru utilizarea telefonului si mai ales pentru a intelege cat mai clar ce inseamna mediul online si care sunt riscurile la care pot fi expusi copiii si adolescentii din ziua de azi. Pot spune ca a fost mereu un utilizator „cuminte”, a fost extrem de intelegatoare si ascultatoare si nu a abuzat de folosirea telefonului.

Singurele lucruri care au atras-o mai mult au fost fotografiatul utilizand telefonul si mai apoi WhatsApp-ul pe care il folosea si il foloseste pentru a comunica impreuna cu colegii, in general in grupurile in care discuta despre scoala, dar nu numai. De la fotografiat a ajuns mai intai la Instagram si in urma cu aproximativ un an la Musical.ly.

Despre Musical.ly, a venit mai intai si ne-a spus ca are multi colegi ce au aplicatia instalata, ne-a aratat niste filmulete in care aparea ea impreuna cu colegele ei si ne-a cerut acordul si ajutorul, la fel ca de fiecare data, pentru a o instala. Ne-am consultat, ne-am documentat si apoi am lasat-o sa isi faca cont si sa isi instaleze aplicatia.

A urmat o utilizare normala pentru o perioada scurta, apoi de la luna la luna, in functie si de momentele de timp in care ne aflam a inceput sa utilizeze aplicatia din ce in ce mai mult. Am observat ca traficul ei pe internet a crescut si i-am configurat aplicatia pentru a putea fi utilizata dor in wireless.

Periodic venea si ne arata filmuletele facute de ea fie noua, fie bunicilor sau prietenilor nostri cu care interactiona. Era clar si este in continuare fericita si pasionata. Uneori i-am mai atras atentia si i-am explicat ca intr-un fel timpul pe care il petrece pentru a se filma l-ar putea petrece altfel. I-am explicat inclusiv faptul ca nu produce un continut original, ci foloseste ceea ce a fost creat de anumiti artisiti si cantareti. Raspunsul primit de la ea a fost mereu acelasi, ceilalti copii au aplicatia, e distractiv sa interactionam intre noi si in acelasi timp imi place pentru ca sunt populara nu doar in cercul meu de prieteni.

Intr-un an Rebecca a ajuns la 1900 de filme postate in Musical.ly si aproape 8000 de urmaritori. Primele probleme au inceput sa apara atunci cand ni s-a plans ca nu mai are spatiu pe telefon. Asa am descoperit ca mai bine de 15 G (da, ati citit bine!) erau ocupati de filmele din Musical.ly. Am inceput sa caut modalitati prin care ele pot fi sterse altfel decat manual, unul cate unul (aplicatia nu are un buton dedicat acestui lucru). Apoi, desi nu am mai facut asta pana acum, m-am uitat si pe detalierea facturii telefonice si acolo am observat faptul ca Rebecca isi consumase aproape tot traficul de date alocat abonamentului. Am intrebat-o daca a folosit telefonul in afara retelelor wireless, am verificat din nou felul in care sunt configurate aplicatiile si nu am descoperit nimic suspect.

De curand, in lista detaliata de convorbiri pentru numarul Rebeccai, au aparut niste sms-uri internationale cu cost de 0.012 euro fiecare, trimise catre un numar din USA. Am intrebat-o din nou despre acest lucru si mi-a spus ca niciodata n facut asa ceva. Am inceput din noua sa caut raspunsuri si informatii despre Musical.ly si asa am aflat ca desi initial, atunci cand noi i-am dat voie sa utilizeze aplicatia, nu exista nicio modalitate de comunica cu ceilalti utilizatori prin mesaje, ulterior acest lucru s-a schimbat.

Practic, daca nu este activata optiunea „doar prietenii ma pot contacta”, orice utilizator poate comunica oricand cu alt utilizator. In plus in aplicatie a mai fost adaugat un modul care permite utilizatorilor sa transmita in timp real ceea ce fac – live streaming.

Asadar, mare atentie – parintii aproba folosirea unei aplicatii azi, dar aceasta aplicatie in timp se modifica, apar optiuni noi despre care daca nu va informati puteti avea ulterior surprize nu tocmai placute.

Am inceput sa caut si mai multe informatii despre aplicatie si asa am aflat ca desi ea este listata si aprobata in Itunes pentru varsta de +12 ani, in termenii si conditiile ce trebuie agreate varstele de utilizare trecute sunt +13 ani si +18 ani. Tot de pe internet am aflat si despre faptul ca in Anglia exista multe procese intentate impotriva producatorilor si chiar o asociatie ce sustine interzicerea folosirii aplicatiei pentru copii.

Pericolele pe care le-am descoperit sunt multe si ele sunt legate de limbajul explicit din anumite melodii, chiar si de anumite imagini ce pot fi asociate cu pornografia, bullying in comentarii, faptul ca daca locatia este activata aplicatia o afiseaza pentru alti utilizatori, live streaming-ul nu este privat, exista extrem de multe conturi fake, iar posibilitatea de a le raporta este foarte greoaie, utilizitatorii copii isi pot crea fara probleme mai multe conturi in ideea de a se ascunde de parinti.

Problema cea mai mare am descoperit-o atunci cand, cu acordul Rebeccai, dupa indelungi discutii si inevitabilele lacrimi si explicatii din partea noastra, am incercat sa stergem contul din aplicatie. Asa am descoperit ca nu exista aceasta posibilitate si pentru ca acest lucru sa se intample trebuie sa trimiti un email catre o adresa ce se regaseste in termenii si conditiile aplicatiei.

Experienta cu Musical.ly, ne va fi sper una de folos tuturor, nu doar noua ca parinti, ci mai ales Rebeccai si sper ca cele de mai sus sa va ajute si pe voi, sa va faca mai precauti si mai ales mult mai atenti atunci cand copii vostri intra in contact cu ceea ce inseamna mediul online din ziua de azi.