Au trecut doua saptamani de cand ne-am intors din probabil cea mai spectaculoasa si plina de experiente noi calatorie pe care am facut-o impreuna cu copiii. Mi-a luat destul de mult sa imi adun toate gandurile si sa incerc sa scriu ceva despre fascinantul Maroc asa cum l-am simtit si l-am cunoscut noi.

Am aterizat in Maroc, la Agadir, dupa o calatorie de peste 12 ore (iau in  considerare si timpii petrecuti in aeroporturi). Am zburat spre Munchen si apoi de acolo cu Air Arabia catre Agadir. Avioanele charter din Bucuresti in Marrakech vor fi introduse in ofertele de vacanta a celor de la Lidl Tour in luna Noiembrie, in colaborare cu agentia Karpaten si cu Blue Air. Privind prin prisma calatoriei noastre, va spun cu sinceritate ca vor face o diferenta majora, fiindca in prezent nu sunt multe variante de zbor si niciuna nu este la un tarif decent.

La aterizare eram toti 5 extrem de entuziasmati de noua experienta pe care o traim. Trebuie sa va spun ca am plecat de acasa cu ceva ganduri si intrebari despre ce vom gasi in Maroc, in special din perspectiva diferentelor culturale si de religie. Noi ne-am cumparat mai multe camasi si tricouri  pentru inot, cu maneca lunga, gandindu-ne ca trebuie sa ne acoperim tatuajele, inclusiv rochii mai lungi si bluze in genul iilor. Pana la urma gandurile noastre s-au dovedit a fi nejustificate si asta am remarcat inca din aeroportul din Agadir.

In afara de faptul ca am fost nevoiti sa completam, pentru intrarea in tara, toate datele noastre personale si cele legate de calatorie in niste formulare care mi-au amintit de celebrul formular ce se completa la intrarea in SUA, totul a fost extrem de firesc si relaxat. Cand spun totul nu ma gandesc doar la proceduri si formalitati, ci si la oameni, toti foarte prietenosi si binevoitori. Peste tot intalneai o atmosfera de vacanta, cu nimic deosebita de orice alt aeroport mai mic din Europa. Aeroportul mi-a amintit de cel din Cluj Napoca, fix asa cum era el ca dimensiuni si impartire acum vreo 25 de ani, chiar daca nu are nicio legatura cu acesta ca dotari.

Am ajuns la hotel in aproximativ 45 de minute dupa ce am plecat din aeroport, pe o sosea care desi nu era autostrada, semana cu una. Trebuie sa va spun ca Marocul are autostrazi si in general o infrastructura cum Romania nu va avea cu siguranta prea curand. 1800 km de autostrada in Maroc si  cateva mii de km de drumuri nationale cu doua benzi pe sens, fata de aproximativ 800 km de autostrada in Romania si planurile sunt pentru atingerea a 5500 de kilometri de autostrazi si sosele expres cu doua benzi pana in 2035. 11 aeroporturi internationale cu zboruri catre principalele aeroporturi din Europa, Africa si Asia, 3 companii aeriene, dorinta de a transforma Marocul pana in 2020 in unul din cei mai mari jucatori din lume in ceea ce inseamna transportul maritim, investitii guvernamentale masive in infrastructura, turism si invatamant, cam asta este Marocul in ziua de azi. Despre turism si planurile de investitie in turism, puteti sa cititi mai mult aici.

Agadir este al zecelea oras al tarii, prima atestare cartografica este de la 1325, desi el este mult mai vechi, iar in prezent numara peste 400.000 de locuitori si, daca e sa adaugam si zona metropolitana, depaseste 700.000 de locuitori. De fapt, primul lucru pe care l-am remarcat a fost numarul urias al santierelor si al blocurilor in constructie. Impropiu spus blocuri, fiindca nu se construieste pe inaltime, regimul fiind undeva pe la un maxim p+4, insa se construieste enorm, ceea ce arata ca, in continuare, Agadir este in plina dezvoltare. Ca sa va dati seama de viteza cu care se dezvolta, pot sa va spun ca in 1960 orasul avea 40.000 de locuitori, din care aproape jumatate au murit in cutremurul care a devastat regiunea in acel an. Orasul a fost pus efectiv la pamant, din el neramanand nici macar o cladire in picioare, cu exceptia unei parti din zidurile vechii cetati (care se mai vede si azi pe culme si este unul din punctele de atractie turistica). Ulterior, orasul a fost reconstruit doi kilometri mai la sud, in zona de faleza (inainte orasul era pe colina).

Stiam de acasa, ne-am informat despre cursul valutar din Maroc, modul in care se schimba banii, ce moneda sa avem la noi, sub ce forma si cam care sunt obiceiurile locale legate de bacsis. Dirhamul este moneda din Maroc, iar cursul aproximativ este  – 10 dirhami pentru un euro si 9 dirhami pentru un dolar. La iesirea din aeroport, dupa preluarea bagajelor si o noua scanare (da, in Maroc sunt scanate bagajele si la iesirea din aeroport), veti gasi case de schimb nenumarate, toate cu acelasi curs, unul foarte bun.

Banci exista peste tot, aproape la fel de multe ca la noi si aproape toate au la intrare inclusiv bancomate pentru schimb valutar. Se poate plati cu cardul, iar daca chiar ramaneti fara dirhami, aproape toata lumea, cei din magazine, soferii de taxi sau cei de la restaurant, va vor schimba dolarii sau euro in dirhami la cursul pe care l-am mentionat mai sus. Unii din ei ofera inclusiv rest in euro sau dolari. Un singur lucru nu accepta, nici macar bacsis – monezile.

Ca tot a venit vorba despre bacsis, e bine sa aveti la voi cat mai multe hartii de 1, 5 si 10 dolari sau euro. Bacsisul este binevenit peste tot iar marocanii, daca pana in momentul in care il primesc sunt foarte prietenosi si atenti cu turistii, dupa ce il primesc devin aproape cei mai buni prieteni si va vor coplesi cu atentia lor, care este cat se poate de autentica si nedisimulata.

Hotelurile de 4 si 5 stele din Agadir sunt pozitionate in general langa faleza, au toate piscina proprie si o bucata de plaja delimitata pe care sunt sezlonguri. Exista si multe hoteluri de 3 stele. Serviciile de cazare si masa difera in functie de numarul de stele si in general sunt similare cu cele practicate in Turcia.

Noi am stat la un hotel de 5 stele si am beneficiat de servicii tip all inclusive. Camerele aratau ok, era foarte curat, iar angajatii extrem de implicati si atenti. Singurul lucru care nu functiona ok era internetul. Semnal wireless ok era doar in holul hotelului si in cateva locuri apropiate de receptie. In general, din ceea ce am aflat, internetul, viteza acestuia si accesul, nu reprezinta un lucru care sa fie la standardele cu care sunt obisnuiti europenii. Dar, credeti-ma, la cat de multe lucruri aveti de vazut si de facut in Maroc, o sa folositi internetul destul de rar, probabil doar pentru a mai pune cate o poza pe Facebook sau Instagram.

Faleza din Agadir este incredibil de frumoasa si spectaculoasa. Ea desparte hotelurile de plaja. Este foarte lata si pe ea este permis doar accesul pietonal. Exista zone in care este aglomerata, sunt multi localnici, dar totul este extrem de normal si sigur. Oamenii nu te privesc ciudat chiar daca nu esti musulman, chiar daca ai multe tatuaje la fel ca noi, chiar daca nu esti imbracat la fel ca ei, ci asa cum te simti tu mai bine. Mai mult, marea majoritate a oamenilor iti zambesc si te ajuta cu informatii, daca ai nevoie.

Pe latura dinspre hoteluri a falezei exista multe restaurante, in general cu peste si mancare italiana. Toate pe care le-am vazut noi aratau foarte bine. Din pacate nu am avut timpul necesar sa le incercam, am mancat in general la hotel si in restaurantele cu specific marocan in Marrakech si excursiile in care am mai fost.

Marocanii folosesc din belsug mirodeniile atunci cand gatesc si cred ca, de departe, coriandrul este preferatul lor, pe care l-ar fi pus, cred, si in desert, daca ar fi avut cum. Chiar si humusul si vinetele aveau coriandru, nu mai zic de salatele cu peste marinat. Pe langa mancarea specific marocana, au o inclinatie spre bucataria italiana.

In tajinele marocane se pregatesc legume, couscous, carne, peste si fructe de mare. Toate sunt delicioase, dar daca vreti sa simtiti gustul lor adevarat va recomand sa luati o cina intr-un cort berber. Si acum imi ploua in gura. In Maroc se mananca mult pui, peste, dar si carne de oaie si  de capra. Multe din ele sunt gatite foarte apropiat de felul in care se gatesc in Grecia. Aveti incredere in localnici si in recomandarile lor. Nu o sa va para rau deloc!

Deserturile marocane nu m-au dat pe spate. O sa gasiti peste tot, probabil datorita influentei franceze, o multime de produse de patiserie.

Nu stiu cat beau marocanii, dar cel putin vin din productie locala exista peste tot. Mie una, vinul alb mi s-a parut foarte bun. In barurile hotelurilor gasiti orice fel de bautura pe care o puteti gasi in alte tari. Produsele Coca Cola aproape ca lipsesc cu desavarsire in Agadir si Marrakech, dar peste tot exista produse Pepsi. Pe de alta parte, daca consumati asa ceva, s-ar putea ca in Maroc sa renuntati mai ales pentru ca sucurile de fructe proaspete sunt prezente peste tot, mai ales fresh-ul de portocale care este ca apa, nu doar in restaurant, ci si pe strada, iar preturile variaza intre 5 si 10 dirhami, adica sub un euro!

Mancarea nu este scumpa, ea se apropie de preturile din Romania.

Spuneam ca aproape toate hotelurile au piscine si plaja proprie. Si aici sistemul este similar cu ceea ce exista in Turcia. Piscine mari, care mai de care dotate cu diverse accesorii gen fantana arteziana sau tobogane, sezlong-uri si prosoape gratuite, jocuri pentru copii – baietii nostri s-au jucat fotbal de masa cel putin la fel de mult cat au stat in piscina, club pentru copiii mai mici, mai multe baruri. As putea spune ca piscinele nu sunt ceva special pentru adulti, dar cu siguranta prezinta mare interes pentru majoritatea copiilor.

Plaja in schimb este extrem de spectaculoasa. Foarte lata, nisip fin, din ala de “nu poti sa construiesti cu el nimic”, dupa cum spun baietii nostri. Valuri in ocean aproape tot timpul si daca aveti noroc sau ii intrebati pe localnici care sunt orele, puteti prinde si mareea- flux/reflux, fenomenul fiind cel putin la fel de spectaculos pe cat este si plaja.

Pe plaja, in zona nedelimitata pentru hotel, sunt foarte multi localnici. In general barbatii joaca fotbal, iar mare parte din femei sunt imbracate in burkini – costumul de baie al femeilor musulmane.

Chiar daca sunt imbracate in burkini si respecta traditia musulmana, femeile din Maroc se poarta absolut normal cu cei ce nu sunt musulmani sau nu respecta traditia. Am vazut familii in care doamnele mai in varsta purtau burkini, iar fetele mai tinere erau imbracate in costum normal. Am vazut si femei imbracate in burkini care stateau la plaja, faceau baie si se intretineau cu turisti pe care era evident ca ii cunosteau.

Absolut toata lumea se poarta normal, toata lumea este extrem de prietenoasa si foarte binevoitoare.

Un lucru pe care noi nu l-am stiut cand am plecat de acasa si care ne-a surprins in primele doua zile a fost ceata (mist-ul) venita de pe ocean si care in unele zile persista pana spre pranz. De cald era cald, baie se putea face, atat doar ca totul era acoperit de ceata. Explicatia am aflat-o intreband localnicii. Doar in  luna August, foarte des, din cauza curentului rece din oceanul Atlantic si a diferentei de temperaturi dintre ceea ce exista pe continent si ce “aduce” curentul, se formeaza nori de ceata pe intreaga lungime a coastei. Practic la 5 minute de mers cu masina departare de plaja este un soare orbitor, dar langa plaja este totul in ceata :) .

Sa va mai spun un lucru pe care sigur nu il stiti. Marocul este una dintre destinatiile extrem de apreciatede iubitorii de surfing si kitesurfing! Taghazout, aflat la aproximativ 10 km de Agadir este probabil cel mai renumit loc, in care se poate invata si practica surf-ul. Surferii germani si scandinavi sunt in Taghazout ca acasa, practic, micul oras este plin de turisti germani si nordici tot timpul anului.

Daca ati avut rabdare sa cititi pana aici, trebuie sa va spunem ca Marocul, vacanta in Maroc nu este deloc doar despre plaja, ocean si hoteluri cu piscine. Ba chiar din contra, principalele atractii turistice sunt mai departe de plaja.

Ca sa intelegeti ceea ce inseamna Maroc cu adevarat, va recomandam sa iesiti din hotel si sa o faceti fara teama si cu mare incredere in ghizii locali. O sa descoperiti lucruri si locuri, fara sa exagerez, absolut minunate!

Cel mai simplu si recomandat pentru a vizita cat mai multe atractii turistice este sa apelati la servicii specializate, precum cele oferite prin magazinul online de vacante Lidl Tour :).

Cam atat momentan, dar nu plecati prea departe, fiindca urmeaza si partea a doua, in care puteti citi despre toate locurile in care ne-au dus pasii si va garantam ca abia acum devine foarte-foarte interesant!