Ca sa ajungi in orice parte din Grecia trebuie sa treci prin Bulgaria. Asta daca nu stai prin partea de vest a tarii, si atunci te-ai scos, ca poti evita Bulgaria intr-un mod foarte elegant. Dar pentru noi, restul romanilor, Bulgaria este cam singura varianta.

Despre Bulgaria si drumurile ei auzi mii si mii de povestiri, si marea majoritate sunt asa, mai de ridicat parul de pe maini. Ba ca te opreste masina de politie, care de fapt nu e masina de politie si atunci ai pus-o. Ba ca singurele masini de politie sunt Opelurile Astra albe si ca altele nu mai exista, ba ca daca totusi te opreste vreun Opel Astra, sa bagi 5 euro in actele masinii si te-ai scos. Pe noi nu ne-a oprit nici o masina de politie. Nici Opel Astra alb si nici alta marca. Ne-am intalnit cu mai multe pe drum, insa ori am avut noroc, ori am fost cuminti rau, concluzia este ca nu ne-a bagat nimeni in seama masina cu numere de Romania. Ba mai mult, ne-am oprit noi langa una in Sofia, cand eram un pic rataciti (un pic mai mult, sincer!) ca sa intrebam pe unde sa o luam, si culmea, ni s-a raspuns in romana :).

Drumurile insa sunt undeva intre extaz si agonie. Am plecat cu ruta deja stabilita, pe viamichelin, cu GPS-ul setat pe drumul stabilit. Totul bine si frumos, pana undeva dupa Stara Zagora, unde GPS-ul nu a mai stiut faptul ca drumul spre Svilengrad este inchis (bulgarii stiu de ce si de cand) si acolo s-a rupt filmul. Am mers si am mers pe niste drumuri „de tara”, ca altfel nu le pot spune, unde eram singuri pe drum, si colac peste pupaza, nu aveam decat camp in dreapta si camp in stanga. Salvarea noastra a fost o tanti, cam spre varsta a treia, si cu o mana rupta, pe care am gasit-o parcata pe marginea drumului si care spre fericirea noastra ne-a scos intr-un final pe drumul cel bun. Ma jur ca in viata mea nu ma mai plang de drumurile din tara noastra, pentru ca am aflat ca se poate si mai rau. Mult mai rau.

Drumuri asa zis „nationale”, pline de gropi, unele peticite, altele nu, uneori atat de inguste incat abia incapeau doua masini pe ele, fara pic de indicatoare (si alea care erau, erau exclusiv in litere chirilice, si aici mi-am multumit in gand pentru inspiratia avuta in anii din comunism de a ma uita numai la bulgari).

Dar am razbit, asa ca dupa vreo cateva ore bune petrecute in „tara prietena”, ne-am trezit brusc si dintr-o data pe frumusete de autostrada, made in Greece, cu benzi late, peisaj curat, indicatoare. Civilizatie.

Civilizatie care s-a vazut in toate aspectele. De la drum, pana la peisaj, care odata cu trecerea in Grecia s-a schimbat dramatic. De la campuri intregi, cat vedeai cu ochii, nemuncite, lasate in paragina, pline de balarii, in Bulgaria, la campii trasate la linie, ogoare pline de grau, porumb, floarea soarelui si fanete, in Grecia. Un peisaj superb, greu de descris in cuvinte.

Casele la fel. De la darapanaturi, case neingrijite, la case micute, insa extrem de frumoase si curate.

Daca drumul pana la granita cu Bulgaria a fost un chin, drumul prin Grecia pana la Keramoti, de unde am luat feribotul spre Thassos a fost o placere. Bacul spre Thassos se poate lua din doua locuri: Keramoti sau Kavala. Din Keramoti drumul este cam de 40 de minute, din Kavala cam 1 ora si 40 de minute, asa ca va sugerez sa il luati pe cel din Keramoti, care evident ca este si mai ieftin. Pe noi ne-a costat 27,5 euro, pentru masina, doi adulti si un copil de sase ani. Copiii sub sase ani nu platesc.

In Thassos am stat in Potos, care este la aproximativ 40 de km de Limenas (portul principal al insulei). recomand drumul prin partea de vest a insulei, care este mai direct, si mai lipsit de serpentine. Prin partea de est a insulei, drumul este mai abrupt, se urca, se coboara, este si mai lung (cam cu 15-20 de km), sunt multe serpentine, insa este mult mai spectaculos ca si peisaj.

La intoarcere am decis sa mergem pe alta ruta, prin Sofia. Asa ca am mers pe ruta Kavala-Drama-Seres prin Grecia (unde, datorita unor probleme cu GPS-ul – nu al nostru, ca al nostru si-a dat obstescul sfarsit la dus, pana sa parasim Bulgaria, cred ca in semn de revolta, am nimerit pe drumul national, nu pe autostrada si am luat la rand toate oraselele grecesti, care sunt pitoresti si frumoase, insa grecii au doua viteze la condus, incet si foarte incet), si am iesit pe la Promahonas din Grecia. Evident, am intrat iar in haosul bulgar, unde ne-am tot asteptat la un drum mai ok, ca totusi era drumul spre Sofia, insa tot drum cu cate o banda, cu TIR-uri (fericirea baietilor, care nu il vedeau decat pe Mack din Cars, si fiecare TIR era intampinat cu urale si aplauze) si cu depasiri. Undeva prin apropriere de Sofia am ajuns si pe o autostrada, foarte ok, insa am ratat iesirea spre Ruse, asa ca am intrat in Sofia. Acolo, cu ajutorul politistului (v-am povestit mai sus, ce frumos ne-a explicat el in romana pe unde sa o luam) am iesit rapid si din Sofia. Si am avut parte de cei mai frumosi 70 de km prin Bulgaria. O autostrada de vis, cu niste viaducte uriase, tuneluri multe si un peisaj montan incredibil de frumos.

De aia, spuneam mai sus, ca e o tara a extremelor, si ca treci de la agonie la extaz pe soselele lor. Pana la Ruse drumul a fost relativ liber si relativ ok, chiar daca dupa cei 70 de km de autostrada ne-am trezit iar cu drum in dulcele stil bulgaresc, o banda pe sens, 1000 de restrictii de viteza la 50 la ora, chiar daca drumul era drept. Totusi, ultimii 240 de km prin Bulgaria, au fost mult mai suportabili decat cei de la dus.

Date tehnice:
Motorina ne-a costat in felul urmator: 280 de RON + 62 de euro + 70 de euro + 23 de euro.
Taxele de pod: 8 euro – 6 euro la noi 2 euro la bulgari (Podul Prieteniei).
Vinieta in Bulgaria: 12 euro pentru doua saptamani.
Traversarea cu bacul: 50 de euro.

In total, 288 de euro ne-a costat distractia cu drumul.

Rutele au fost asa: Bucuresti-Giurgiu-Ruse-Veliko Tarnovo-Nova Zagora-Madrets-Harmanly (asta a fost ocolirea noastra)-Svilengrad-Ormenio-Orestiada-Alexandropouli-Xanthi (pe langa el, pe autostrada)-Keramoti-trecerea cu bacul-Limenas-Potos undeva spre 800 km

La intoarcere:
Potos-Limenas-trecerea cu bacul-Keramoti-Kavala-Drama-Seres-Promahonas-Kula-Blagoevgrad-Sofia-Pleven-Ruse-Giurgiu-Bucuresti. aproximativ 735 km

Am facut greseli, ne-am mai si ratacit, acum ne-am invatat lectiile, data viitoare stim la ce sa ne asteptam, pentru ca in mod clar vrem sa mai mergem acolo.

Copiii s-au comportat exemplar, mai putin Radu, care la dus a facut un circ de toata frumusetea, asa ca la un moment dat am cedat psihic, si cu toate riscurile, am scos scaunul lui si l-am tinut in brate tot drumul de pe la Madrets pana in Thassos.

Plimbarea cu bacul este de vis, luati-va niste paine sau pufuleti (de fapt orice de mancare) si hraniti pescarusii, care sunt cu zecile, pe tot parcursul traversarii. Si neaparat sa aveti aparatele foto la indemana (de preferinta incarcate si cu cardul gol, nu ca mine).