In urma cu
mai bine de 12 ani m-am indragostit iremediabil de un anumit brand. Am lucrat
folosind acel brand, am vandut acel brand in calitate de angajat al unicului
reprezentant oficial din Romania, apoi am promovat brand-ul catre prieteni si
in calitate de consultant. Increderea in brand-ul respectiv a crescut in timp
si a fost foarte bine “cultivata” mai ales cat am fost angajat al
reprezentantei.

Odata cu
trecerea anilor, piata pentru brand-ul respectiv s-a schimbat, a mai aparut un
distribuitor apoi au disparut amandoi 
si distributia a fost preluata de
catre o alta companie (cu un setup separat si special, agreat de brand impreuna
cu canale dedicate, pentru partea de retail).
Undeva la
jumatatea anului trecut am primit o oferta de a face parte din noua echipa dedicata
brand-ului pe care o construia noul distribuitor. Planurile erau mari, frumoase
si spectaculoase, oamenii din echipa cu experienta anterioara in relatia cu
brand-ul respectiv si in general in zona de vanzari, marketing si promovare, suportul
(declarat) din partea producatorului – total.
Eu pe
vremea aceea eram (ca si acum
) eram consultant independent,
freelancer. Mi-a luat mai bine de o luna pana am analizat oferta, m-am gandit,
am discutat impreuna cu Bogdana. Intr-un final atractia mea pentru brand-ul respectiv
a castigat in fata dorintei mele de libertate si independenta si am acceptat
oferta devenind angajat al distribuitorului.
Se spune ca
despre experientele trecute, odata ce ele s-au terminat, mai ales daca este
vorba de business, este cel putin elegant sa vorbesti si sa povestesti in termeni
eleganti
:). Probabil ca asta este si motivul pentru care
mi-a luat aproape 1 luna din momentul in care am revenit la statutul de
freelancer pana sa scriu aceasta postare.
Inceputul
noii mele experiente a fost unul plin de aplomb. Toti ne doream mult, pentru
fiecare dintre noi motivatia principala nu avea foarte multe conotatii
financiare. Eu am incercat sa aduc cat mai mult si mai multe din experientele
mele anterioare, din ceea ce am trait si simtit ca si consultant si angajat al
celui mai mare distribuitor si al celui mai mare vanzator online din Romania.
Intr-un fel era normal sa fac acest lucru, cultura organizationala, spiritul brandului
si situatiile prin care am trecut cu bune si rele si-au pus clar amprenta
asupra mea. Cu trecerea timpului mi-am dat insa seama ca din pacate nu am luat
in calcul destul de multe lucruri. Practic “incercarea” mea de aproape 8 luni
s-a transformat la inceput mai incet si apoi din ce in ce mai pregnant in cea
mai neplacuta experienta business pe care am trait-o in ultimii 15 ani si in
cel mai potrivit exemplu de “asa nu” pentru cultura manageriala, standard de
atitudine, valori si convingeri din cadrul unei companii. Asa putea scrie extrem
de mult despre tot ce am vazut acolo, as putea probabil sa furnizez nenumarate exemple
negative pentru cursurile de comunicare si in zona de consultanta manageriala
si organizationala.
Practic cu
mici exceptii toate lucrurile s-au petrecut invers si altfel decat ar fi
trebuit sa se intample si aici nu ma raportez la cunostintele mele ci la orice
carte – alegeti voi,  ce iti ofera
sfaturi si iti descrie povesti de success din zona business. Interesant este
faptul ca la intrarea in biroul in care lucram exista o camera mare
transformata in biblioteca ce era ticsita doar cu carti de business, strategie,
comunicare, cultura organizationala, etc. Cred ca cea/cele mai citite din acele
carti au fost cele ce povesteau despre cum “sa impingi mai multe cutii azi si
banii sa iti intre in cont maine”
:). Din pacate o viziune si o
strategie total necorelate cu piata si mai ales cu brand-ul respectiv,
reputatia si istoria acestuia.
Peste toate
acestea a venit si lipsa de comunicare, lipsa procedurilor clare si regulilor de lucru si
cultura organizationala de tip “ e compania mea, banii mei – fac ce vreau eu cu
ea/ei, doar eu am dreptate, voi sunteti niste executanti de cele mai multe ori
prosti iar dealerii sunt si mai prosti decat voi ” (cuvintele acestea le-am
auzit si chiar vazut scrise in mai multe mesaje trimise de owner-ul companiei). 
Toate cele
de mai sus au reusit intr-o perioada foarte scurta sa schimbe perceptia pietei
despre brand-ul meu iubit,
din unul dintre (probabil cel mai)
cele mai recunoscute si viabile brand-uri  in unul dintre cele mai scumpe brand-uri si de
o calitate indoielnica (mai ales a serviciilor post vanzare). Am trait si am
luat parte (din pacate) in ultime 8-9 luni la incercarea de asasinare a unui
brand
:)…..am mai spus-o, as putea scrie si povesti
fara sa ma opresc ore si zile intregi. Nu am sa o fac, cel putin nu acum si
promit (si asta luati-o ca un sfat) sa nu mai fac niciodata cand e vorba de
business alegeri doar din planul emotional ci aducand cat mai mult in prim plan
mai ales planul rational….asta desi Toshiba o sa ramana dragostea mea mereu!
Radu