Pe cat de mult am iubit sa citesc, inca din frageda copilarie (ca sa incep intr-un ton cat mai literar) pe atat de mult am urat orele de limba si literatura romana. Asta nu pentru ca as fi avut niste profesoare imposibile sau antipatice, ci pentru simplul fapt ca inca de prin scoala generala am realizat ca orele de literatura nu sunt pentru a ne deschide noi orizonturi si pentru a ne stimula noua imaginatia si gandirea critica, ci sunt exclusiv pentru a ne transforma in niste memorizatori complet automatizati ai marilor critici. Operele nu trebuiau numai citite, ci trebuiau interpretate. Iar interpretarile apartineau exclusiv si evident criticilor, iar noi nu trebuia sa facem altceva decat sa ni le insusim si sa le reproducem cat mai fidel cu putinta, intr-o structura foarte clara. Cine reusea sa faca asta, zece pe linie cu stelute.

Am avut doua profesoare fenomenale. Doamna Alexandrescu in generala, care mi-a fost si diriginta si doamna Cruceru in liceu. Celor doua doamne le sunt recunoscatoare pana in ziua de azi pentru faptul ca ne-au dus mai departe dragostea pentru lectura, dragoste ce mie imi fusese insuflata deja de catre bunicii mei de la Cluj, a caror biblioteca mi-o amintesc si acum cu la fel de multa admiratie ca atunci cand eram copila.

Insa doamna Cruceru mi l-a omorat pe Eminescu, mi l-a smuls din inima si stiu ca a facut-o fara nici o intentie, dar asta a fost rezultatul. Caci la el voiam sa ajung, ca tot azi s-a trezit in noi, la fel ca in fiecare an, sentimentul brusc de patriotism eminescian. Primul trimestru al acelui an scolar a fost sub semnul lui Eminescu. Tot trimestrul, noi nu am facut altceva decat Eminescu. Poeziile sale au fost disecate fara mila, strofa cu strofa, vers cu vers, cuvant cu cuvant, analizate si para-analizate, interpretate si rasinterpretate. Tot trimestrul nu am facut altceva decat sa visam Eminescu, ce au spus criticii despre Eminescu si poeziile lui, pana visul s-a transformat in cosmar. La finalul trimestrului cand am dat si eterna teza, evident tot sub semnul lui Eminescu, toata clasa (sau in fine aproape toata clasa) era epuizata si secatuita emotional si ingropata adanc de catre…. Eminescu. Asa s-a facut ca am avut niste rezultate dezastruoase, mare parte dintre noi (spun noi, ca evident ca si eu am fost in gramada aceea) motiv pentru care doamna Cruceru a fost atat de dezamagita incat a vrut sa ne lase. Sa ne paraseasca. A urmat o perioada scurta cu rugaminti fierbinti din partea noastra, cu iertari cu buchete de flori, care in final au induplecat-o.

Insa, pentru mine raul fusese facut. Eminescu a murit pentru mine undeva in acel an si nu a mai reinviat in inima mea nici pana azi.

Ma simt si acum vinovata pentru ca mi-am adus si eu obolul cu brio la dezamagirea doamnei insa chiar nu mai puteam.

Revenind cu picioarele inapoi in prezent, mi-e teama ca acelasi lucru se va intampla si cu copiii mei. Ca nevoia asta de a interpreta totul si de a reproduce fidel parerile atotputernice ale criticilor literari despre o anumita opera, nevoia asta de a completa fise de lectura care diseca totul (cine, care sunt eroii, care este stilul literar si asa mai departe) ii va indeparta de lectura, nu ii va apropia.

Da, este nevoie de o structura definita, da, poate este definitoriu in cat de organizat vei deveni mai tarziu in viata (poate asa mi-am descoperit eu latura analitica si nu stiu eu! – va rog, remarcati autoironia) insa sa faci asta aproape 12 ani de scoala, zi de zi,  cu niste opere literare sau cu orice altceva, va spun eu, nu stimuleaza ci dimpotriva, omoara orice urma de curiozitate nativa din copil.

Termin cu un exemplu edificator, poezia Floare albastra, si cum ajunge ea sa fie „macelarita”: exemplul 1 – Eseu Floare albastra, exemplul 2 – Comentariu pe marginea poeziei, exemplul 3 – un alt eseu. Toate, primele rezultate din google search. Si tot pe tema Floare albastra, in imaginea de mai jos avem ca scop al lectiei la Literatura Romana: „Aprofundarea cunostintelor de analiza a unui text liric” iar ca obiectiv (printre multe altele): „cultivarea gustului pentru lectura”. In imaginea urmatoare este finalul acestui „proiect didactic” pentru lectia respectiva, unde scrie negru pe alb: „la sfarsitul lectiei, elevii vor consemna in caiete urmatoarele: blablabla”. I rest my case.



Sursa: www.Didactic.ro

Si daca pe „vremea noastra” trebuia sa ne documentam, sa petrecem ore la biblioteca, sa ne deplasam fizic dintr-o biblioteca in alta, cu alte cuvinte sa muncim zdravan pentru a scrie un eseu inteligibil si inteligent, care, altfel reflecta fidel respectarea unei structuri, atat din punct de vedere al eseului cat si al analizei de text (epic sau liric) si a textului in sine, apai acum toate aceste resurse sunt la indemana generatiei actuale, care nu stiu cat de mult are capacitatea de a filtra sursele bune de cele rele. Copiii nostri, pentru a putea supravietui si pentru a trece materia vor face copy paste. Pam pam.

Si te-ai dus, dulce minune, 
S-a murit iubirea noastra  



Floare-albastra! floare-albastra!… 


Totusi este trist în lume!


Oare ce o fi vrut sa spuna poetul?