Daca in primul an ne-am ratacit in mijloc de Bulgarie, undeva intre Nova Zagora si Harmanli si exact cand ne-am ratacit si-a dat obstescul sfarsit si GPS-ul, motiv pentru mine sa ma apuce nitel disperarea, in anii urmatori am mers pe varianta lunga dar parca mai safe, adica pe Sofia.
Cu o medie de 11-12 ore, cu un drum care parea uneori interminabil si cumplit de lung prin Bulgaria. Am mai scris despre acest traseu, cred ca prin 2012 sau 2013. Anul trecut s-a deschis insa punctul de trecere de la Makaza si am zis sa il incercam si noi.
Ruta complet noua, care ne-a dat niste batai de cap, fiindca in virtutea inertiei am ales sa urmam cu constiinciozitate drumul 5, care ne-a dus intre Stara Zagora-Kazanlak-Gabrovo-Veliko Tarnovo pe niste serpentine pe care le-am urat din inima. Si mi-am zis ca trebuie sa existe alternativa mai buna, asa ca anul asta am plecat pregatiti ca la razboi, cu doua rute tiparite de pe Via Michelin si de pe Here.
Evident ca se bateau cap in cap amandoua si am realizat chestia asta tot in punctul fierbinte numit Veliko Tarnovo, si desi mi-am zis ca de data asta am nimerit-o cu ruta, tot ne-a ocolit un pic. Insa, gata, la intoarcere am gasit RUTA.
Bineinteles ca o sa ii gasiti si asteia un neajuns, si anume faptul ca pentru o bucata, drumul 5 este inlocuit cu drumul 55, care este drumul de tiruri. Insa, jur, prefer la orice ora un sir de tiruri sirului interminabil de serpentine.
Ruta Bucuresti – Keramoti:
Bucuresti – Giurgiu – Ruse – Byala – Veliko Tarnovo pe clasicul E85. Din Veliko Tarnovo urmati drumul 55 spre Gurkovo – Nova Zagora. Drumul 55 este drumul de tiruri, insa este liber si relaxat. Sunt cateva serpentine, insa foarte putine, incomparabil mai putine decat pe varianta mentionata mai sus (de altfel am senzatia ca drumul este si mai scurt pe aici). Din Nova Zagora nu o luati spre Stara Zagora, ci intrati pe autostrada Sofia – Burgas, pe directia Sofia , pe care mergeti aproximativ 40 de kilometri si iesiti de pe autostrada atunci cand drumul se reintersecteaza cu E85/5, spre Dimitrovgrad-Haskovo-Kardzali. De la Kardzali si pana la Makaza drumul este nou, inca nu apare pe harta, dar este excelent si, avantaj major: nu mai trece prin niciun sat.
La Makaza, dupa cum va este norocul. Am inteles ca se sta uneori mult, noi am stat maxim 20-30 de minute. Dupa Makaza sunt 23 de kilometri pana la Komotini, de unde intrati pe autostrada Egnatia Odos, pe directia Xanthi-Kavala, pe care mergeti vreo 75 de kilometri pana la exit-ul spre Chrisoupoli. Din Chrisoupoli sunt cam 20 de kilometri pana la Keramoti, iar de acolo restul este istorie :)
Cam asa ar arata pe google maps. I-am dat manual Nova Zagora, ca altfel afiseaza drumul standard prin Stara Zagora, care intr-adevar este mai scurt (563 vs 574), insa se pierde mult pe serpentinele vietii, si nici nu merge deloc pe autostrada (chiar si 40 de km conteaza :)).
Inapoi este aceeasi ruta, doar ca invers, evident :).
De durat a durat 9 ore la dus si 8 ore jumate la intors, din fata casei pana in fata casei (adica cu tot cu ferry).
De platit sunt:
taxa de pod: 12 lei la dus, 2 euro la intors (dupa ce ca partea noastra este plina de gropi, este si mai scumpa!)
vinieta bulgareasca am platit-o in lei, jur ca nu mai stiu cat era.
o taxa de autostrada pe egnatia odos: 2,70 euro
biletele de ferry: 20 de euro masina, 3 euro de adult si 1,5 euro de copil peste 6 ani
In Bulgaria nu am alimentat, am plecat cu plin din Romania si am mai facut un plin in Potos a doua zi. In Grecia motorina o gasiti si cu 1,16 euro, noi am pus cu 1,19 si 1,206.
Mno, alte intrebari? :)
Buun, sa inteleg ca nu mai e devierea aia de 150 de km de anul trecut.
In linii mari asta e si traseul facut de noi anul trecut cu mentiunea ca era un pod prabusit pe la nova zagora ala si am ocolit prin serpentine :( plus emotiile mersului pe drumul nou spre punctul nou de treceru cu gps-ul si cu harta de pe mobil aratand ca suntem in plin camp
devierea aia, din cate imi amintesc a fost chiar la inceputul verii, cand au fost inundatii nasoale in zona, cu drumuri distruse, poduri rupte, etc. motiv pentru care drumul dus de anul trecut l-am facut tot pe sofia, insa la intoarcere am luat-o pe la makaza, dupa ce ne-au povestit niste prieteni ca a revenit totul la normal.
si da, e cam creepy, si eu am avut emotii la dus anul asta, pentru ca in continuare nu apare drumul nou spre makaza pe hartile astora de la google si nici pe here maps :) dar totusi, eu zic ca suntem noi prea stresati, ca peste tot scria greece, makaza and stuff :)
Daca ai ajuns la Haskovo nu mai ai nevoie de GPS. Acolo sunt tablite indicatoare care te serpuiesc prin oras cu indicatia Makaza. Drumul ce strabate Kardjali duce la Makaza. Sa nu o iei spre Momcilgrad la o bifurcatie.
Drumul spre Nova Zagora e rau, se merge incet. Am trecut pe acolo la intoarcere. La dus, dupa ce am trecut de Gurkovo am facut la dreapta pe soseaua 6 pana aproape de Maglij unde am luat-o spre sud cativa km spre Tulovo ca sa iesim in traseul principal care duce la Stara Zagora.
In Kardjali dupa ce treci de sensul giratoriu este un Lidl si un OMV.
Stiu si Lidl-ul si OMV-ul :) sa stii ca nu ni s-a parut deloc rau drumul. poate am avut noi noroc, desi au fost destule tiruri…
Păi e foarte simplu de ce erau așa multe serpentine, treceați prin pasul Shipka care e nasol.
De fiecare dată am ieșit pe 55 imediat „sub” Veliko DAR noi am mers pe traseul Gurkovo – Maglizh – Stara Zagora (unde era și pauza de masă la un OMV).
Fiecare GPS are damblaua lui deci „when in doubt” mai degrabă notați orașele mari și faceți traseul din punct în punct.
Sa fie sanatos pasul ala, eu nu mai calc pe acolo :)
Cam de repede se merge ? Poti tine un regim de autostrada constant @~130kmh ? Radare/politie ?
Politie in Bulgaria este. Noi am avut o medie de aproximativ 80 KM/h. Sincer nu cred ca e nevoie de mai mult.
5 ore de Bulgaria dar si spaga de 20 euro intr-o localitate.
Noul drum poate fi parcurs noaptea? Sau e periculos? Exista politie la bulgari noaptea? Avem bebe mic si vrem sa plecam noaptea. Merci
Buna, Maria, nu stiu ce sa zic, eu nu merg noaptea nici prin tara. Mi se pare periculos si desi am o gramada de cunostinte care prefera sa mearga noaptea eu nu inteleg aceasta preferinta.
am povestit in niste articole din 2012 experienta noastra la primul drum in thassos cu trei copii sub sase ani, din care unul de 1 an jumate si unul de 3 nu e niciun capat de tara la mersul pe zi, pana la urma sunt 8 ore pe care doi adulti le pot gestiona foarte bine.
Multumim mult pentru traseul detaliat. L-am urmat si noi la intoarcere si am fost foarte multumiti. Singura mentiune, daca vii ca noi dinspre Salonic, este ca sunt 3 puncte de taxare pe autostrada. Taxa pentru autoturisme este de 2,4 EUR la fiecare punct.
Tot ce se poate, uite ca e o informatie utila pentru cei care trec de zona keramoti/kavala, inspre salonic, ca stiu la ce sa se astepte.
Stiu 2 cazuri de cunostinte de-ale unor cunostinte – 2 cupluri (unul avand copil), care au opriti in Bulgaria de politisti (de fapt erau politisti falsi – membri ai unei gasti de interlopi), talhariti, barbatul batut si femeia violata. Iar raufacatorii aceia nu vor pati nimic din cauza coruptiei din tara lor. Asa ca sa ma scuteasca cei care afirma ca drumul spre Bulgaria e in siguranta.
Bine mah … asta cu cunostinta unei cunostine e de c..c..t…pute rau a dezinformare.
Am umblat si eu cativa ani prin Bg cu saculet de bile de rulment si tot felul de prostii pentru autoaparare… pana in 2009 cand la 50 km de Sofia, noaptea pe la 2, ploaie torentiala, mijlocul padurii… mi s-a bagat covorasul sub ambreiaj, am oprit pe marginea drumului cu avariile sa-mi rezolv mini problema. Nu stiu de unde a aparut un nene cu un mertzan de ala vechi negru, de care stiam eu ca au numa’ raketi si mafiotii bulgari… Personajul foarte pitoresc de altfel, blugi ciocate si sacou de costum, plete prinse in codita… intr-o engleza absolut perfecta… m-a intrebat primul lucru daca cu am nevoie de ajutor. I-am explicat ca deja era rezolvata problema si vazand fetzele speriate ale domnisoarelor din masina (numa’ 3 :) ) le-a zis intr-o incercare de romana „nu mafiot… artist”… Si apoi catre mine, revenind la engleza „You thought I was a Mafioso…right?”… Am ramas prieteni…schimbam mesaje pe FB, si chiar mi-a trimis odata un text dintr-un ziar in care se prezenta cazului unui neamt jefuit de catre proxeneti, dupa ce a crezut ca poate fenta si pleca fara sa plateasca. In rest, doar furturi de masini de lux din parcarile de la mare…
Asadar mergeti linistiti, chiar si noaptea prin Bulgaria. Au trecut vremurile de haiducie de prin 90-95.
Bună, te rog sa îmi spui dacă 20 euro la ferry este și taxa pentru suvuri sau numai pentru turisme mici. Mulțumesc anticipat.
Claudia
noi avem un viano 4×4 cu sapte locuri, deci….. :)
Cum este asfaltul pe drumul 55? Portiunea Gurkovo – Dyadovo (intrarea A1).
Cum se face intrarea pe A1? este facil de gasit ruta?
multumesc,
Daniel
Este o portiune mica de aprox 2 km, intr-un sat, in care drumul e mai rupt, e cu un fel de piatra cubica, insa in rest este la fel de ok, ba chiar mai ok decat, de exemplu, bucata dintre Ruse si Veliko.
Ruta e usor de gasit, insa google-ul iti da mereu ruta prin stara zagora, iar eu bag manual nova zagora ca punct intermediar. Acum, nu stiu cat se castiga efectiv pe varianta asta de ruta, tot ce pot sa iti spun este ca noi o preferam fiindca e mai libera si ca, deh, ne-am obisnuit cu ea (mai pun gps-ul dar fara ruta, doar asa, de distractie)
Cum mergi spre Grecia pe D55, intrarea de pe D55 in A1 se face pe la Dyadovo vad pe harta. Este usor de nimerit aceasta intrare (fara GPS) in autostrada?
Panikerevo parca se numeste satul in dreptul caruia este piatra cubica. Tot in Panikerevo sunt si niste limitatoare de viteza, aproape mascate in asfalt… sanse mari sa rupi masina :(
Ce nu mai tin eu minte este locul unde este campul acela intins cu lavanda… superb, de altfel :)
Buna, Bogdana! Citesc de ceva timp blogul vostru si am o intrebare care nu are legatura cu postul acesta, dar nu am gasit inca o rezolvare. Urmeaza sa vina cel de-al cincilea membru al familiei in ianuarie si nu stim cum o sa ii transportam. Acum incap pe bancheta din spate 2 scaune de copil, dar la mijloc ramane un loc mic, meschin, cred ca nici un copil maricel nu ar avea loc. Varstele lor vor fi 4,5 ani, 1,5 ani si 0 ani. Voi cum ati facut? Multumesc, Ana
Hello, Ana, noi am inghesuit in primul an inaltatorul in mijloc, dupa care am renuntat la el, cand Rebecca avea sase ani, pe considerentul ca a fost destul de inalta incat sa ii vina ok centura de siguranta peste piept. Am rezistat asa inca doi ani de zile, pana am avut finantele necesare sa ne luam Viano-ul pe care il avem in prezent, cel cu sapte locuri. Deci, sincer, iti recomand sa schimbati masina. Veti avea loc, dar nu pentru mult timp, si oricum „locul” acela e mai mult pentru sardele decat pentru copii :(