Mereu am incercat sa fac in asa fel incat in activitatile noastre de acasa, macar o data pe saptamana sa realizam tot felul de mici creatii. De la pinguini din rolele de hartie igienica si pana la animale realizate prin tehnica servetelului, am facut cam de toate pentru toti, impreuna cu copiii. Sunt cele mai distractive activitati si sunt niste oportunitati reale pentru ca ei sa inmagazineze o multime de cunostinte noi. Si este timp de calitate petrecut impreuna.

La fel de mult cred ca aceste ore ar trebui sa fie prezente si in curicula scolara. Am urmarit de-a lungului ciclului primar orele Rebeccai si am admirat perseverenta doamnei in a-i implica in activitati practice, de DIY. Rezultatele sunt foarte vizibile prin casa pe la noi, fiindca creatiile ei sunt prezente, ori pe pereti, ori pe post de bibelouri ori sunt „inserate” printre cartile din biblioteca.

In tot acest context, nu mai departe de saptamana trecuta, in plina Saptamana Altfel, Praktiker, unul dintre liderii pietei autohtone de bricolaj si DIY a demarat o ampla campanie in mai multe scoli din tara, dedicata copiilor din ciclul primar, prin care isi doreste sa sustina si sa stimuleze creativitatea celor mici. Ora de Creatie pe numele sau se doreste a fi un proiect de educatie practica bazat pe ateliere de dezvoltare creativa pentru elevi și profesori in care  vor fi incluse scoli primare din 4 orase.

Astfel, miercurea trecuta, pe 20 aprilie, a avut loc prima ora de creatie din cadrul campaniei, fiind sustinuta de elevii clasei a II-a A de la Școala 80, din Sectorul 3, insa e abia inceputul, fiindca pana la finalul anului (si de ce nu, chiar si mai departe), Caravana Praktiker va mai ajunge în școli primare din Constanta, Targoviste si Ploiesti, furnizand profesorilor si elevilor materialele necesare sustinerii de ateliere practice. Scopul programului este de a veni in completarea programei scolare si de a-i ajuta pe elevi sa isi foloseasca intregul potential creator.

Elevii vor realiza proiecte de soft DIY (do it yourself), in cadrul unor ateliere practice, care vor cultiva cooperarea, libertatea de acțiune și exprimare, dar si perseverenta, rabdarea, disciplina muncii, satisfactia descoperirii.

Cred ca nici nu mai este cazul sa enumar beneficiile acestor ore de creatie, care ii ajuta pe copii nu numai sa experimenteze si sa creeze, ci ii invata sa lucreze in echipa, sa anticipeze, sa se implice, sa vina cu idei noi. Ii invata ca pana la urma imaginatia nu are limite si ii ajuta sa puna in plan real multe din ideile lor. Spun ca este si un efort de echipa si o ora de acest gen ii trece prin mai multe discipline, fiindca in acelasi timp invata lucruri noi in moduri in care orele traditionale nu ar putea sa o faca.

Daca stati sa va ganditi, in cadrul unui proces de realizare a unei simple casute de lemn pentru pasarele, ca este unul din exemplele mele preferate, copiii invata notiuni de calcul, algebra si geometrie, stiinte naturale (textura lemnului, informatii despre pasari), invata pasii necesari realizarii unui proiect, invata sa se organizeze, sa lucreze in echipa.

In loc de concluzie, nu pot decat sa salut initiativa Praktiker, sa le doresc sa o continue pe o perioada cat mai lunga de timp, sa o extinda (de ce nu?) in toate cele 24 de orase din tara in care sunt prezenti si sa existe cat mai multe branduri care sa preia aceasta initiativa. Este nevoie mare in scolile noastre de activitati practice, care sa substituie incetul cu incetul traditionala invatare mecanica, bazata exclusiv pe teorie si reproducerea acesteia, fara pic de aplicabilitate.

Exact cum spune si directorul de marketing al Praktiker:

„Educația creativă trebuie să fie o componentă a școlii contemporane și sa pregateasca elevii pentru provocările societății moderne. Campania noastră vizează școlile primare, pentru că acestea au un rol covârșitor în depistarea și stimularea creativității în procesul învățării. Ne dorim susținerea sistemului educațional prin oferirea materialelor necesare înlesnirii învățării creative. Ora de creație va oferi posibilitatea dezvoltării la maxim a capacităţilor şi aptitudinilor creative ale elevilor. Vor învăța că pentru a realiza ceva trebuie efort, o voință formată, lucru în echipă, entuziasm. Vor conştientiza că tot timpul există în jurul lor câte ceva ce poate deveni interesant și care le poate fi util ulterior. Cercetările în domeniul creativităţii au arătat că există interacţiune între creativitate, inteligenţă și randament şcolar. Învăţând creativ, devenim creativi”

Iar eu voi fi aici sa ii sustin in continuare pe cei din echipa Praktiker, fiindca sclipirea din ochii copiilor mei la finalul activitatilor in care au creat ceva (absolut orice) imi transmite ca aceasta este calea prin care ar trebui (intr-o lume ideala) sa ne educam copiii si sa le sustinem potentialul creativ.