Se da culegerea de matematica, pentru clasa a V-a, partea a II-a, semestrul 2 de Sorin Peligrad, Dan si Maria Zaharia. Este culegerea folosita de multi din elevii de clasa a V-a, printre care si Rebecca. Practic este cartea de baza dupa care Rebecca invata pentru ca manualul propriu zis, cel de la Editura Didactica si Pedagogica nu l-au folosit aproape deloc pana acum.

Manualul l-am cumparat la inceputul clasei a V-a pentru ca se afla pe lista de manuale, culegeri si carti obligatorii) dar de atunci si pana acum Rebecca nu l-a luat la scoala de mai mult de 4 ori.

Sa revenim la culegere. Ea este structurata in doua mari sectiuni cu mai multe capitole. Astfel, avem:

Aritmetica si algebra – Capitolul 1 Numere rationale pozitive, Fractii zecimale (I); Capitolul 2 Numere rationale pozitive, Fractii zecimale (II); Capitolul 3 Ecuatii si Inecuatii in Q+

Geometrie – Capitolul 1 Elemente de geometrie; Capitolul 2 Unitati de masura

Repet, discutam de clasa a V-a, discutam de mintea unor copii cu varsta de maxim 11 ani. Acestor copii li se explica undeva la inceputul culegerii – manual, pe mai putin de o pagina ce inseamna o fractie ordinara, ce inseamna o fractie zecimala si oarecum, intr-un fel extrem de alambicat, care sunt diferentele dintre cele doua tipuri de fractii. Despre fractii ordinare, o notiune extrem de abstracta pentru orice copil, au invatat prima oara in clasa a IV-a. Imi aduc aminte ca atunci pentru a o face pe Rebecca sa inteleaga despre ce discutam, am folosit piesele de Lego si am exemplificat pentru a-i explica vizual notiunea de fractie. Daca nu stiati, ca sa intelegeti mai bine notiunea pentru ca pe vremea noastra era folosita mai putin, fractiile zecimale sunt de fapt numerele zecimale. Nici aici copiilor nu li se explica clar, pe intelesul lor, de ce fractie si nu numar.

Sa trecem acum putin si la geometrie. Copiilor le sunt explicate (de fapt se reiau) notiunile de punct si dreapta, apoi se trece la unghiuri si la figure geometrice, axa de simetrie si translatie (!!!). Pasul urmator, atentie mare… “Unitati de masura”. E adevarat ca se discuta de unitatea de masura pentru lungime intr-o prima faza, apoi brusc copiii invata despre arie si ulterior despre volum. La final se discuta despre capacitate, masa, timp si unitati monetare. Toate astea sunt la capitolul Geometrie. :) :(

Stau si ma intreb daca vreunul din acei profesori care gandesc programele scolare, vreunul din cei ce concep aceste manuale si culegeri s-au gandit vreodata cam cum este structurata mintea unui copil de clasa a V-a. Cum poate intelege acel copil notiuni abstracte si total “nepalpabile” de fractie, dreapta si plan cu un infinit de puncte, arie si volum doar citind niste definitii seci scrise cu bold in cartile de matematica.

Cum poate intelege un copil, de fapt cum poate asimila notiuni care practic sunt baza a tot ceea ce inseamna matematica de la un profesor care scrie la tabla copiii sa copiind cuvant cu cuvant ceea ce vad pe tabla, rareori explicandu-le lucruri pe care ei clar nu au cum sa le inteleaga, si asta in primul rand pentru ca nu are timp fizic sa faca asta? Cum poate trece un profesor de matematica (si sunt sigur ca este o situatie intalnita in 90% din scolile din Romania) peste faptul, de fapt cum poate sa ignore un profesor faptul ca marea majoritate a copiilor daca sunt pusi sa explice folosind cuvintele lor ce anume este o fractie, ce este produsul cartezian, ce este un plan sau ce diferente sunt intre o fractie zecimala si una ordinara, se blocheaza? Eu am intalnit si copii de nota 10 care in fata unor intrebari cum sunt cele de mai sus, nu stiu ce sa raspunda. Totul, absolut totul se invata mecanic, conteaza doar cantitatea si faptul ca profesorul are o programa de urmat si trebuie sa o parcurga pe toata.

Stau si ma intreb o fi mintea mea de vina, poate sunt eu structurat altfel, daca mi se pare extrem de ciudat si ilogic sa il extragi pe copil din notiunile de geometrie si sa il duci in unitati de masura pentru a te intoarce apoi la arie (doar pentru patrat si dreptunghi) si volum si la final sa ii explici despre capacitate, masa, timp si unitati monetare?! Toate astea in timp ce acel copil pe langa matematica mai are de “inghitit” si de invatat mecanic o gramada de alte notiuni noi doar daca ne gandim, de exemplu, la limba romana.

Cine gandeste programele pentru acesti copii? Cine hotaraste si pe ce criterii, sa-i “indoape” efectiv pe copii cu notiuni de baza ale matematicii, notiuni pe care le vor folosi in tot ceea ce inseamna algebra sau geometrie pana la finalul liceului si poate si mai incolo, fara a le lasa timp sa le inteleaga, fara a le da vreo sansa sa le asimileze si sa si le aseze in mintea lor, in locuri din care apoi sa le poata accesa cand vor avea nevoie de ele?

Oare catre ce se indreapta invatamantul din Romania? Pe zi ce trece imi dau seama ca aproape nimic din ceea ce se intampla in scoala romaneasca de azi, nu este calibrat cu realitatea in care traiesc copiii. Nimic din ceea ce li se explica, nu este adus in concret, stilul de predare, programele sunt toate parca intepenite in timp si necorelate cu felul in care copiii percep realitatea de acum! Nimic nu are coerenta, lucrurile nu sunt legate logic intre ele si nu sunt asezate in programe si mai apoi predate in asa fel incat ele sa le poata fi de folos copiilor toata viata de aici inainte. Copiii sunt obligati sa invete mecanic lucruri pe care nu le inteleg pe deplin, lucruri despre care nimeni nu le spune cum vor fi folosite mai departe. Testele, problemele din culegeri si manuale sunt construite pe acelasi model, ele nu apeleaza cunostintele stocate in mintea copiilor, ci doar verifica punctual felul in care o notiune a fost „invatata” la un anumit moment.

Sursa foto