Am din ce în ce mai multe momente în care stau şi mă întreb cum şi când au crescut copiii noştri aşa de repede. Mă minunez zilnic şi în acelaşi timp mă şi bucur şi mă mândresc mai mult pe interior de lucrurile noi pe care le fac, de întrebările lor, de dorinţele lor, de puterea lor de înţelegere şi capacitatea lor de a ingera informaţii.

Am stat de vorba şi împreună cu Radu şi cu bunicii şi chiar cu învăţătoarele lui David şi ale lui Radu despre faptul că ceea ce se întâmplă în ziua de azi la nivel de informaţie şi evoluţie nu are nici cea mai mică legătură cu ceea ce ni s-a întâmplat nouă. Nivelul informaţiei pe care o primesc copiii noştri şi mai ales diversitatea acesteia este ceva ce de foarte multe ori mă pune pe gânduri din mai multe perspective.
În primul rând mă gândesc la cât trebuia să asimilăm noi pe vremea noastră în afara şcolii şi cât loc ne mai rămânea pentru informaţiile pe care le primeam la şcoală. Apoi mă gândesc uneori la cum va fi peste să zicem 5 ani sau hai, 10 ani. Vom mai putea noi să ţinem pasul cu ei? E clar că lucrurile se vor schimba dar în ce direcţie vor exista schimbări? Câtă tehnologie şi informaţie despre utilizarea acesteia vor trebui să integreze copiii mei? Dar noi?

Multe întrebări la care îmi dau seama că nu pot răspunde, ci doar pot face nişte presupuneri.

Scriam acum câteva zile despre păţaniile Rebeccăi în interacţiunea ei cu mediul online. Din experientă cu Musical.ly a avut de învăţat şi ea dar probabil că la fel de mult am avut şi noi. După ce am trecut împreună peste această provocare, am decis tot împreună că e nevoie să facem într-un fel un pas înainte. Ne-am hotărât că e momentul că Rebecca să aibe propriul ei laptop. Am mai avut în trecut încercări, a avut un mini laptop de la Toshiba de care nu a fost atrasă şi pe care “l-a donat” fratelui ei cel mai mic fără nici cea mai mică urmă de regret.

De data asta dorinţa a fost alimentată şi de necesitatea de a folosi laptop-ul în mediul şcolar şi asta a fost un argument în plus pentru noi. Aşadar m-am apucat să îi configurez şi să îi personalizez Rebeccăi vechiul meu MacBook Pro. Toată povestea asta mi-a luat aproape o zi şi nu am reuşit să termin până ce copiii s-au întors de la şcoală. Ce credeţi că s-a întâmplat? Radu şi David m-au surprins în plină acţiune, s-au descălţat, s-au spălat pe mâine şi apoi s-au aşezat lângă mine unul în stânga şi altul în dreapta, necontenind cu întrebările. Ei sunt obişnuiţi cu mediul Windows aşa că întrebările au fost la foc automat ☺. Bineînţeles că printre ele s-a strecurat şi “mami, dar nouă de ce nu dai un laptop nou, la fel ca ăsta?”

Pentru că tot abia ce aflasem, am reuşit să dezamorsez oarecum situaţia povestindu-le despre o nouă ediţie Super Coders. David are ceva experienţă în noţiunile de programare, în trecut a participat la cursuri pentru copii de vârsta lui. În plus a citit singur ceea ce i-am arătat pe website-ul Orange (este forma pe care am descoperit-o si care functioneaza de minune pentru a-l convinge sa citeasca) şi apoi i-a povestit şi lui Răducu. Le-am promis faptul că, deşi atelierele #SuperCoders sunt special concepute pentru copiii cu vârste între 10 şi 13 ani şi ei nu pot participa, o vom înscrie pe Rebecca la fel că şi în ceilalţi ani şi atunci când ea se va întoarce acasă o vom ruga să ne povestească şi vom încerca să facem şi noi acasă un fel de atelier de programare ☺.

Rebecca ar fi în al treilea an în care ia contact într-o formă sau alta cu fenomenul #SuperCoders, şi îmi amintesc că acum doi ani, după ce a făcut parte din una din echipele înscrise la eveniment, Rebecca a venit atât de încântată acasă, încât preţ de câteva săptămâni nu a mai vorbit despre altceva. Din păcate lipsa timpului şi-a pus amprenta pe această pasiune proaspăt descoperită şi a abandonat-o, însă nu de tot, fiindcă periodic îmi reaminteşte cât de mult i-a plăcut şi mă tot întreabă când se organizează din nou. Adevărul este că participarea atunci la eveniment a fost o experienţă unică atât pentru ea cât şi pentru mine.

Despre Supercoders, ce înseamnă, cât de mult contează acest gen de iniţiative şi de ce aleg să le susţin am mai scris şi cu ocazia ediţiilor anterioare, în 2015 şi în 2016: Supercoders by Orange revine cu noi forte!#SuperCoders, inca din scuteceAvem toate motivele sa ne imprietenim copiii cu tehnologia.

Înainte de a mă concentra pe ce aduce nou ediţia din 2017 mai spun doar că România se află pe ultimul loc privind competenţele digitale din statele UE, conform raportului Europe’s Digital Progress Report (EDPR) Doar 28% dintre români au niveluri superioare celui de baza în ceea ce priveşte competenţele digitale, comparativ cu 56% la nivelul UE.

Programul #SuperCoders este o iniţiativă de educare a tinerei generaţii și își propune să-i ajute pe copii să îşi dezvolte competenţe digitale necesare atât în activitatea lor din prezent, cât şi pentru meseriile viitorului care vor solicita astfel de cunoştinţe.

Revenind la #SuperCoders, iniţiativa asta minunată a Orange prinde avant şi mai mare, deoarece va avea trei componente: Caravana SuperCoders, Orange Coding Competition şi SuperCoders Online Academy. Dacă în 2014 au fost 50 de copii în program, în 2016 s-a ajuns la peste 250 de copii din 6 oraşe, iar acum în 2017 numărul oraşelor unde caravana va ajunge aproape se dublează. Picătură cu picătură se face oceanul.

Astfel, pe 11 octombrie caravana porneşte la drum și presupune o serie de 10 ateliere de programare în 10 orașe din România, oferindu-le copiilor posibilitatea să experimenteze programarea vizuală și să învețe să își construiască propriile povești interactive, jocuri cu labirint și quizz-uri, utilizând limbajul de programare Scratch. Fiecare atelier dureaza 3 ore, iar pe tot parcusul trainerii SuperCoders vor fi la datorie și își vor folosi puterile de programatori pentru a-i învăța pe copii să codeze, să creeze animații, povestiri interactive și jocuri prin tehnica drag & drop.

Luna noiembrie va fi dedicată concursului național SuperCoders Coding Competition, accesibil oricărui copil care are noțiuni minime de programare prin joc. În cadrul concursului vor fi selectați 50 de câștigători care vor intra gratuit în SuperCoders Online Academy, pentru a-și aprofunda cunoștințele de codare.

Anul acesta, caravana #SuperCoders îi așteaptă pe cei mici în următoarele orașe:

  • Iași – 11 octombrie
  • Focșani – 13 octombrie
  • Brașov – 16 octombrie
  • Sibiu – 17 octombrie
  • Alba Iulia – 20 octombrie
  • Constanța – 23 octombrie
  • Brăila – 25 octombrie
  • Galați – 26 octombrie
  • Craiova – 30 octombrie
  • Târgu Jiu – 31 octombrie

Înscrierile se fac pe site-ul orange.ro.