Motivata de recentele intamplari din sistemul educational autohton, am scris pentru Echo Kids un articol, bazandu-ma foarte mult pe ceea ce am vazut intamplandu-se la cursuri, dar mai ales pe atitudinea, mentalitatea si viziunea celor care lucreaza acolo.
„Ne considerăm și noi parte din sistemul românesc de învățământ. Chiar
dacă suntem de pe cealaltă parte a baricadei, facem până la urmă, vrem
sau nu vrem, parte ceea ce este generic denumit “învățământ”. Și credem
că trebuie precizate câteva amănunte, pentru că în ultima perioadă s-a
tot discutat, din ce in ce mai aprins despre hibele pe care acest sistem
le are.
Procesul educațional, în mod mai mult sau mai puțin ideal, ar trebui
să se bazeze pe caâeva elemente fundamentale (cel puțin din punctul
nostru de vedere)……..”
continuarea o aveti pe blogul Echo Kids, si ne mentinem invitatia deschisa de a participa si voi cu idei si propuneri, legate de felul in care vedeti voi sistemul de invatamant si ce sanse avem ca acestea sa devina realitate.
Ceea e propui tu este foarte interesant. Cu un pic de efort s-ar putea realiza toate lucrurile acestea.
Un proces educational eficient trebuie sa porneasca de la beneficiarii sai directi, adica de la elevi, de la particularitatile lor, de la nevoile, aspiratiile si interesele lor. Apoi, cu siguranta, este nevoie de o schimbare majora in ceea ce priveste rolul cadrului didactic. In acest sens, trebuie depasita viziunea traditionalista asupra cadrului didactic vazut ca transmitator, furnizor de informatii. El trebuie sa devina organizator al unor experiente de invatare, facilitator, mediator, consilier etc. Si in ceea ce priveste strategiile utilizate in invatare e nevoie de schimbari. Cred ca mai benefice pentru elevi ar fi strategiile interactive, care sa-i puna pe acestia in postura de subiecti activi in propria invatare, invatare prin descoperire,invatare prin colaborare, invatare experientiala (cum bine ai accentuat).
Sigur ca se pot spune foarte multe in legatura cu acest subiect. Comunitatea educationala accepta deja toate aceste principii si discuta din ce in ce mai des de paradigma centrarii pe elev. Partea proasta in Romania este faptul ca de la a accepta la a aplica efectiv in practica e cale lunga. Dar eu imi exprim optimismul ca se va schimba ceva si la noi.