Foarte pe scurt, acest articol se adreseaza mai ales parintilor cu copiii aflati in clasa a patra si care inoata in aceasta perioada prin apele tulburi ale fractiilor. Fiecare notiune noua le da batai de cap serioase copiilor, cel putin asa se intampla mai ales cand vine vorba de copiii aflati in sistemul de stat.

Problema e in sistem, nu la oamenii din el, fiindca este extrem de complicat sa iti desfasori clasele cu aproape 40 de copii in clasa. Moment in care intervenim noi, parintii, ajutandu-ne copiii, atat cat ne permite si timpul. Poate cea mai mare eroare a sistemului, asa cum il vad eu de patru ani incoace, este ca in aproape nicio situatie nu le ofera copiilor un insight asupra utilitatii notiunilor pe care ei le asimileaza.

De ce trebuie sa invat fractii? De ce trebuie sa invat paralele, cuboizi si drepte perpendiculare? Cum adica 4/4 este egal cu 8/8, iar 3/6 este egal cu 7/14?

 

Asa s-a facut ca la ultimul moment de cumpana, si anume, intrarea in universul fractiilor, sa reusim sa rasturnam situatia in favoarea noastra si copila noastra cea mare sa adore sa faca de bunavoie si nesilita exercitii la matematica. Ba chiar sa ne ceara sa faca in avans si sa ne spuna: „eh, dar astea sunt usoare mai mami, da-mi mai grele!”. Bine, nu mai spun cata rezistenta opune intr-o prima faza la orice lucru nou, urechile noastre fiind pline de „nu stiu, nu pot, dar nu am invatat inca asta”

Si totul, avand la dispozitie cele mai simple, dar cool unelte: cuburile de Lego.

Dupa ce le-am impartit pe culori si dimensiuni am inceput sa ne jucam cu ele. De la simplul 1/2+1/2=2/2=1 si pana la fractii mai complexe (nu am ajuns pana la numitor comun, nu am mers chiar atat de departe), simplul fapt de a vizualiza in timp real o fractie seaca din caietul de matematica prinzand viata pe covorul sufrageriei a contat enorm.

Pe internet gasiti enorm de multe resurse pe acest subiect, puteti extinde aria de invatare de la matematica la biologie, tabelul periodic al elementelor, dar si notiuni din fizica.

In felul acesta nu numai ca invata foarte aplicat, dar sunt si capabili sa inteleaga la ce le folosesc notiunile respective, un aspect extrem de important al procesului de invatare, aspect cu care, dupa cum ziceam mai sus, ne-am tot intersectat din ce in ce mai des in ultima vreme.

PS: de acum cativa ani, de cand m-am intersectat prima data cu aceasta imagine (care e cumva iconica in parenting), am asteptat momentul in care sa o si pun in practica :)