Va redau mai jos corespondenta pe care am avut-o cu doamna Mariana Nedelcu, secretar de stat in Ministerul Muncii si Protectie Sociale :) pentru a va face si voi o parere despre cum (mai) merg lucrurile in Romania.

Asta am trimis eu:

From: Radu Popescu
Sent: 2 iunie 2009 13:48
To: office@anpca.ro; cabinetssfm@mmuncii.ro; mariananedelcu@mmuncii.ro; contact@mariananedelcu.ro; asistentasociala@mmuncii.ro
Cc: prim5@rdsmail.ro; stiri@antena1.ro; stiri@antena3.ro; martorocular@realitatea.net
Subject: Povestea noastra
Importance: High

Buna ziua,

As dori sa va rog sa cititi cu rabdare povestea de mai jos. Este o poveste reala a unor oameni normali, a unor oameni cu un statul social respectabil, a unor cetateni onesti ai Romaniei in anul 2009. Este doar una din multele povesti care surprind felul in care administratia publica din Romania respecta cetatenii acestei tari, o poveste care ne arata cat de „pro stat” si non european sunt construite legile in Romania.

In data de 31.04.2009, la maternitatea Giulesti, s-a nascut fiul meu David Ioan. El a fost inregistrat in conformitate cu legile in vigoare la serviciul registratura al maternitatii si la serviciul stare civila sector 6. In baza inregistrarilor fiului meu i-a fost eliberat certificat de nastere.
Doamnele functionare ne-au comunicat ca in termen de 30 zile trebuie sa mergem la Primaria Sector 6 – Serviciul Protectia Copilului pentru a solicita „negatie” (dovada faptului ca nu beneficiem de alocatie in acel sector) si cu acest document la Primaria Sector 5 – Serviciul Protectia Copilului pentru inregistrarea fiului nostru si solicitarea platii alocatiei. Am obtinut negatia de la Sectorul 6 in aproximativ 15 min.

Trebuie mentionat faptul ca eu si Bogdana, logodnica mea nu suntem casatoriti legal si purtam nume diferite. De asemenea in intretinerea noastra se afla si fetita logodnicei mele, provenita dintr-o casatorie anterioara. Decizia incredintarii ei spre crestere este luata in baza unei hotarari judecatoresti.

Avand in vedere cele de mai sus (si dupa documentari indelungate pe diverse site-uri internet) ne-am luat cu noi toate documentele si ne-am prezentat la Servicul Protectia Copilului sector 5. Documentele pe care le aveam la noi au fost urmatoarele:
• Negatie sector 6
• Certificat nastere al fiului meu + copie
• Certificat nastere mama + copie
• Certificat nastere tata + copie
• Certificat nastere sora (fiica logodnicei mele) + copie
• BI + Copie BI mama
• BI + Copie BI tata
• Hotarare judecatoreasca (de incredintare copil in custodia mamei) + copie

In biroul serviciului Protectia Copilului sector 5 se aflau sase sau sapte doamne functionare care pur si simplu stateau de vorba si din cand in cand ieseau pe rand la fumat pe holul institutiei. Am intrat in birou si dupa aproximativ 1 minut in care nimeni nu ne-a bagat in seama le-am comunicat cu voce tare de ce ne aflam acolo. De aici inainte totul a decurs ca intr-o piesa de teatru absurd:

Doamna functionar: „Documentele va rog”
Eu: „Buna ziua, poftiti va rog documentele”
Apoi 5 minute de verificari si verdictul final:
„Mda….nu e bine, nu poate lua alocatie. Nu aveti copie dupa negatie, nu sunteti casatoriti, mai aveti un copil in intretinere si nu aveti livret de familie!”
Eu: „Ok, spuneti-mi va rog ce trebuie sa facem pentru ca fiul nostru sa beneficieze de alocatie”
Doamna functionara: „Domnule, nu auziti bine? Nu se poate, e complicat in cazul dumneavoastra, legea nu prevede asemenea cazuri”
Intr-un final dupa inca 10 minute de parlamentari ni s-a comunicat ca trebuie sa vina cineva acasa la noi pentru o ancheta sociala, dupa care in baza acelei anchete, completam o cerere, o depunem la Serviciul Protectia Copilulul sector 5, daca este aprobata mergem cu aceasta cerere la Serviciu Stare Civila sector 5 unde ni se va elibera livret de familie, apoi ne intoarcem la Protectia Copilului si solicitam din nou alocatia!!!!

De atunci au trecut aproape 2 saptamani, ieri pe la ora 10.00 cand nu era acasa decat menajera a venit un domn in varsta si foarte ponosit pentru ancheta sociala. Menajera m-a sunat, am vb cu domnul la telefon si l-am chemat azi la ora 10.00 (intre timp ne-a propus sa completeze dansul o declaratie si sa semneze menajera pe ea, asta ca sa nu ne mai deranjeze si in ziua urmatoare!?!?!?!). A venit, a doua zi, pe la ora 11.00 si concluzia a fost ca exista deja un livret de familie (cel al Bogdanei din casatoria anterioara), acolo este trecuta cea mica si tot acolo trebuie trecut si baiatul nostru! Trebuie sa ne prezentam la Serviciul Protectia Copilului sector 5 peste 10 zile sa ridicam rezultatul anchetei sociale, apoi la Starea Civila sector 5 pt. completarea livretului si apoi inapoi la Protectia Copilului si la dl. primar al sectorului 5 care trebuie sa analizeze documentatia……Dupa care in aproximativ 4 luni primim alocatia…..

In fine, probabil ca deja ati obosit si nu sunt foarte sigur ca ati inteles exact traseul pe care trebuie sa il parcugem pentru a obtine un drept garantat de lege pentru fiul nostru.

De fapt aceasta este si ideea….Sincer, eu personal am decis sa renunt la alocatie dar vreau sa va comunic prin acest mesaj ca voi face tot ceea ce pot pentru a informa cat mai multe persoane care este modalitate in care legea se aplica in Romania anului 2009, care este modalitatea in care statul si Ministerul Munciii si Protectie Sociale (si autoritatile locale ) respecta cetateanul roman. Care sunt modalitatile (unele din ele specificate inclusiv in normele de aplicare ale legilor in vigoare) prin care statul incearca sa NU ACORDE DREPTURI LEGALE cetatenilor sai, sa nu plateasca bani de la buget pentru protectia cetatenilor ci doar pentru plata salariilor unor functionari incompetenti, indolenti, ilogici si agramati!

Nu astept ajutorul dumneavoastra pentru rezolvarea problemei, astept feedback-ul dumneavoastra, astept ca cineva sa ia atitudine, sa sustina cetatenii si drepturile acestora la fel ca in orice alt stat european, la fel ca in orice alta societate civilizata!

Multumesc,

Radu Popescu

Acesta este raspunsul primit:


From: Mariana Nedelcu [mailto:mariananedelcu@mmuncii.ro]
Sent: Wednesday, June 03, 2009 6:22 PM
To: radu.popescu@vertical4.ro
Subject: FW: Povestea noastra
Importance: High

Stimate domn,
Am primit mesajul dumneavoastră și vă mulțumim pentru aspectele pe care ni le-ați prezentat.
Vă precizăm totodată, că aspectele sesizate de dumneavoastră țin de modul în care autoritățile locale și serviciile publice pe care acestea le coordonează, înțeleg să asigure comunicarea cu cetățenii și să se implice în soluționarea problemelor acestora. De altfel, ați putut face chiar dumneavoastră o comparație între cele 2 sectoare ale municipiului București cu privire la modalitățile de soluționare a cererilor.
Autoritățile administrației publice locale sunt autonome și nu se află în subordinea sau coordonarea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, fapt pentru care organizarea serviciilor publice este atributul exclusiv al acestora.
Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale prin Agenția Națională pentru Prestații Sociale și respectiv agențiile teritoriale pentru prestații sociale asigură plata drepturilor de alocații și indemnizații, însă instrumentarea solicitărilor se realizează la nivelul primăriilor de domiciliu, acestea fiind mai ușor accesibile pentru solicitanți. La nivelul municipiului București există o singură agenție pentru prestații sociale, iar depunerea cererilor la această unică locație ar îngreuna foarte mult activitatea personalului și ar întârzia acordarea drepturilor.
Din perspectiva reglementărilor legale acestea sunt elaborate pentru a veni în sprijinul cetățenilor și sunt în conformitate cu aquis-ul comunitar. Este adevărat că sunt situații pentru care nu există reglementări speciale, legea acoperind poate 90- 95% din spețele posibil de întâmpinat în aplicarea practică. Dar și pentru excepții există soluții, dacă în cadrul serviciilor publice personalul are pregătirea necesară și dedicarea necesară mai ales în acest domeniu extrem de sensibil al asistenței sociale.

În ceea ce privește situația dumneavoastră specifică vă precizăm următoarele:
1. Alocația de stat pentru copii se acordă în temeiul Legii nr.61/1993, pe bază de cerere completată şi semnată de reprezentantul legal al copilului, însoţită de originalul şi copia certificatului de naştere al copilului şi a actului de identitate al reprezentantului legal, precum şi de documentele din care să rezulte situaţia juridică a copilului faţă de reprezentantul legal, şi de orice alte documente justificative, după caz. Documentele justificative sunt reprezentate de livretul de familie și, după caz, de hotărâri judecătorești care atestă situația juridică a copilului față de reprezentantul legal, documente care atestă un grad de handicap etc.
În cazul copilului dumneavoastră, reprezentantul legal este mama având în vedere că nu există alte documente care să ateste că acesta este și în îngrijirea dumneavoastră.
Cererile pentru stabilirea alocaţiei de stat pentru copii şi actele din care rezultă îndeplinirea condiţiilor legale de acordare a acestui drept se depun şi se înregistrează la primăria pe a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa, după caz, reprezentantul legal al copilului.
Prin urmare, cererea completată și semnată de mama copilului, împreună cu copia actului de identitate al mamei, copia certificatului de naștere al copilului și a livretului de familie, în situația în care acesta există, însoțite de originalele respectivelor documente, trebuiau depuse la primăria sectorului în care domiciliază mama, conform adresei înscrisă în cartea de identitate a mamei.
2. Deoarece este vorba de un copil nou născut, mama poate solicita acordarea alocației pentru nou-născuți în valoare de 230 lei și trusoul pentru nou-născuți, în valoare de 150 lei. Aceste prestații se pot solicita, pe bază de cerere, ori de la primăria pe a cărei rază s-a născut copilul, ori de la primăria de domiciliu a mamei. Dacă se optează pentru solicitarea prestațiilor de la primăria de domiciliu a mamei atunci se solicită negație de la primăria unde a fost înregistrată nașterea copilului.

În situația în care doriți mai multe lămuriri cu privire la drepturile pe care le puteți solicita pentru copiii dumneavoastră, vă rugăm să ne contactați la telefon 021 315 71 43.

________________________________________
From: Mariana Nedelcu [mailto:mariananedelcu@mmuncii.ro]
Sent: 3 iunie 2009 12:05
To: ‘asistentasociala@mmuncii.ro’
Subject: FW: Povestea noastra
Importance: High

ROG RASPUNS URGENT!!!!!!!!!!!!!
Ana te rog pt doamna grecu

Cam asta ar fi pe scurt. Concluzia? Multumiri doamnei secretar de stat pt. ca ne-a raspuns si…. eu nu ma opresc aici, am sa merg mai departe. Am sa incerc, atat cat pot, sa schimb ceva din batjocura cu care suntem tratati de clasa politica si administrativul din Romania. De acea, va rog, transmiteti si voi mai departe catre cei pe care ii cunoasteti „povestea noastra”.
Promit sa va tin la curent cu evolutia :)!